Ontdek de voordelen van: social media marketing

Geplaatst door Kelly Peters 14 december 2017

SEO, SEA, engagement, advertentiegroepen, CPC, CTR, conversieratio: de taal van online marketing kent veel lastige termen. Ga je zelf online marketing inzetten of denk je erover na om het uit te besteden? In een blogreeks van 3 blogs gaan wij in op verschillende onderdelen van online marketing die jouw bedrijf verder kunnen helpen.

In dit eerste blog van de reeks bespreken we social media marketing.

Social media marketing in het kort

Social media: iedereen kent het en bijna iedereen maakt er gebruik van. Social media marketing is dan ook niet voor niets een uitstekende manier om een gesprek met je klanten aan te knopen. Bovendien kun je je met social media marketing op meer richten dan alleen verkopen: het is een kans om loyaliteit en klanttevredenheid op te bouwen.

Hoe social media marketing jouw bedrijf verder kan helpen

Social media marketing heeft veel voordelen! Met social media marketing promoot je jouw bedrijf natuurlijk online en maak je meer (potentiële) klanten bewust van jouw producten en diensten. Maar wist je dat het je ook betere rankings in Google kan opleveren? Groeit jouw populariteit namelijk op social media, dan ben je volgens Google relevanter en kun je hoger gaan scoren in de organische resultaten. Daarnaast is social media marketing een goedkope en betrouwbare manier om marktonderzoek te doen. Je staat rechtstreeks in contact met jouw doelgroep, een ideale manier om deze te leren kennen!

Social media marketing heeft lage marketingkosten: in verhouding is het niet duur, terwijl het je veel kan opleveren. Je kunt er zoveel budget aan besteden als je zelf wil. Zelfs gratis populariteit verkrijgen is mogelijk, zolang je maar goede content op je kanalen plaatst. Maar wil je je bedrijf echt promoten, dan is het aan te raden om betaald te gaan adverteren op social media. Op deze manier kun je heel gemakkelijk je doelgroep selecteren, zodat jouw berichten alleen bij hen in beeld komen.

Spreek jouw doelgroep op de juiste manier aan

Natuurlijk wil jij jouw doelgroep op de juiste manier aanspreken. Het is daarom belangrijk dat je kennis van je doelgroep hebt en weet hoe de verschillende soorten social media in elkaar steken. Met behulp van data uit de resultaten van het 'Nationale Social Media Onderzoek 2017' van Newcom Research leggen wij jou uit wie de gebruikers van elk platform zijn en welke voor- en nadelen er aan het gebruik zitten. Zo kun je zelf bepalen welke social media het beste bij jouw social media marketingstrategie passen!


 

Facebook

Facebook: iedereen kent het, gebruikt het en heeft wel eens een advertentie in zijn of haar nieuwsoverzicht voorbij zien komen. Met ruim 2 miljard gebruikers kan dit wereldwijd bekende medium zeer geschikt zijn om jouw onderneming onder de aandacht te brengen.

De gebruikers

Interessant aan Facebook is dat de groep gebruikers verschuift. Waar het eerst nog vooral gebruikt werd door jongeren, zie je dat oudere generaties zich steeds meer op dit social media platform begeven. Het aantal jongeren tussen de 15 en 19 jaar oud dat gebruik maakt van dit medium is ten opzichte van 2016 zelfs met 8% gedaald.

Voordelen

  • Mogelijkheden om te adverteren én op een 'gratis' manier op te vallen.
  • Met adverteren is het mogelijk om jouw berichten volledig toe te spitsen op jouw doelgroep.
  • Wordt door 7,5 miljoen Nederlanders dagelijks gebruikt.

Nadelen

  • Facebook heeft een eigen algoritme. Hier moet je wel enige kennis van hebben wil je opvallen zonder te adverteren.

 


 

Instagram

Instagram is een sociaal netwerk dat gericht is op het delen van mooie beelden via foto's en korte video's. Met behulp van hashtags maak jij jouw beelden vindbaar voor gebruikers. Ook is het mogelijk om te adverteren. Steeds meer mensen in Nederland maken gebruik van Instagram: het aantal gebruikers is in 2017 gestegen van 2,1 miljoen naar maar liefst 3,2 miljoen!

De gebruikers

Maar liefst 1,5 miljoen van de 3,2 miljoen Nederlandse gebruikers maken dagelijks gebruik van Instagram. Wat opvalt is dat deze vorm van social media vooral gebruikt wordt door jonge mensen: zo'n 90% van de Instagram gebruikersbase is jonger dan 35 jaar. Instagram is dus vooral geschikt wanneer je een jong publiek wilt bereiken.

Voordelen

  • Medium met een snelgroeiend aantal gebruikers.
  • Zeer geschikt voor wanneer je een jong publiek wilt bereiken.
  • Mogelijkheid tot adverteren en jouw doelgroep targetten.

Nadelen

  • Er zijn vooral veel jongeren actief op het platform. De groep tussen de 40 en 80+ is via deze vorm van social media bijna niet te bereiken.
  • Adverteren op Instagram gaat via Facebook, dit werkt omslachtig. Het platform is namelijk van dezelfde eigenaar.

 


 

LinkedIn

Deze 'zakelijke versie' van Facebook biedt niet alleen de mogelijkheid om online te netwerken, maar ook om te adverteren. Met LinkedIn kun je de advertentiecampagne richten op bepaalde beroepen, bedrijfsgroottes en branches. Met een product of dienst die op de B2B-markt is gericht, kan dit een heel handig platform zijn. Ook voor het werven van personeel bij je bij LinkedIn aan het goede adres.

De gebruikers

Vooral 20-39 jaar oude Nederlanders maken gebruik van LinkedIn, namelijk 47% van de gebruikers. De 40-64 jaar oude Nederlanders volgen met 35%. Dit is gemakkelijk te beredeneren: LinkedIn is een zakelijk netwerk en de grootste groep werkenden in ons land bestaat uit mensen tussen de 20 en 67 jaar oud. Het aantal gebruikers is ten opzichte van 2016 niet gegroeid. Wel is het dagelijks gebruik iets toegenomen.

Voordelen

Iedereen die actief is op LinkedIn, is dat met een reden: om zijn of haar zakelijk netwerk uit te breiden. Zo ontmoet je veel gelijkgestemde zielen of misschien wel potentiële werknemers. Als je je op de B2B-markt begeeft dan is LinkedIn een prachtige plek om te adverteren en te netwerken. Mogelijkheid om gericht op doelgroep te adverteren.

Nadelen

Je bereikt maar een beperkt publiek: jongeren en ouderen bevinden zich nauwelijks op dit platform. Begeef je je op de B2C-markt? Dan kan LinkedIn minder geschikt zijn voor jouw onderneming. Dit komt doordat LinkedIn heel erg gericht is op zakelijk netwerken. Het medium is heel anders ingestoken dan de informele netwerken. Het kan even duren voordat je LinkedIn onder de knie hebt. LinkedIn is specifiek gericht op de zakelijke doelgroep. Je zult je boodschap hier dus op moeten aanpassen.

 



Andere vormen van social media

Natuurlijk zijn er nog veel meer vormen van social media op te noemen. Ook van Twitter, Pinterest, WhatsApp en YouTube wordt in Nederland bijvoorbeeld veelvuldig gebruik gemaakt. Wil je hier meer over weten? Neem contact met ons op, dan leggen we alles aan je uit!
 

Wees Pienter met jouw social media marketing

Ga Pienter met jouw social media marketing om: laat ons jou een handje helpen! Zo haal jij het maximale uit jouw social media strategie. Benieuwd naar de mogelijkheden? Maak een afspraak en kom langs voor een lekker kopje koffie en een kennismakingsgesprek op ons kantoor in Assen!

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!