Overtuig je klant: als één schaap over de dam is...

Geplaatst door Daniël Struik 12 april 2016

Overtuig je klanten online van jouw verhaal, product of bedrijf. Makkelijker gezegd dan gedaan. Toch zijn er manieren waarop je jouw klant kunt overtuigen. Sterker nog, er zijn er zes, volgens psycholoog Robert Cialdini. Hij schreef het boek Invloed: De zes geheimen van het overtuigen. In deze blogreeks leggen we je aan de hand van dit boek uit hoe jij jouw klanten het beste overtuigt. Het derde principe is aan de beurt: sociale bewijskracht.

Je kent het wel: Je staat in een groep en let even niet op. Plots begint de hele groep te lachen. Je begint spontaan mee te lachen. Of er daadwerkelijk iets grappigs aan de hand was, weet je niet zeker. Maar als de rest lacht, dan is er zeker weten iets grappigs gebeurd. Toch?

Het sneeuwbaleffect

Het bovenstaande gedrag is een typische situatie waarin je je wendt tot wat de rest doet en daarop je gedrag afstemt, omdat je niet weet wat er gebeurd is. De neiging om ons gedrag af te stemmen op het gedrag van anderen wordt sociale bewijskracht genoemd. Waarom doen we dit? Het zorgt ervoor dat wanneer we een informatieachterstand hebben in een bepaalde situatie, gevoelsmatig alsnog adequaat kunnen reageren. We willen in de samenleving namelijk overkomen als een evenwichtig persoon.

Een relevant voorbeeld hiervan is de roman Fifty Shades of Grey, in het Nederlands Vijftig Tinten Grijs. Geen bijzonder goed boek en de verfilming was evenmin van hoogstaande kwaliteit. Toch kochten vrouwen massaal het boek en iedereen bezocht de film nadat alle boeken waren verschenen. Waarom? Het was een hype. Iedereen deed het. Sociale bewijskracht is binnen een hype altijd sterk aanwezig en zorgt voor een sneeuwbaleffect. Hoe meer mensen het kopen, des te meer reden voor potentiële klanten om het boek ook aan te schaffen. Als zoveel mensen het boek kopen moet het wel goed zijn. Toch?

Laat het goede voorbeeld zien

Hoe zet je dit gegeven om in iets bruikbaars voor jouw website? Dat kan al heel simpel: voeg functies toe die inspelen op het gedrag van andere gebruikers, bijvoorbeeld de functie 'Gerelateerde producten'. In dit geval kun je bij een bepaald product andere producten laten zien, die zijn bekeken of gekocht door andere bezoekers. Ook kun je teksten aan producten toevoegen: 200.000 mensen ging u al voor! Hiermee speel je in op de neiging van de gebruiker om zijn gedrag af te stemmen op andere mensen.

Wil je liever inhoudelijk gebruik maken van sociale bewijskracht? Dan kun je gebruik maken van review- en ratingsystemen. Deze zijn ook erg waardevol om op je website te plaatsen. Ze vatten namelijk het beeld samen dat bezoekers hebben van jouw website. Dit beeld is ontzettend belangrijk voor nieuwe bezoekers op je website. Daarnaast is dit ook erg handig voor jezelf. Je krijgt hierdoor een goed beeld van wat mensen van jouw verhaal, bedrijf of product vinden. Een win-winsituatie, want deze informatie kun je gebruiken om je website te verbeteren.

Meer weten?

Sociale bewijskracht is het derde geheim van het overtuigen volgens Cialdini. Heb je vragen over dit onderwerp? Bekijk dan eens deze pagina over conversie optimalisatie. Of neem contact met ons op!

Volgende blog

In het volgende blog komt het vierde principe aan bod: sympathie. Waarom zeg je sneller ja tegen een vriend dan tegen een vreemde? Dat leggen we in het volgende blog uit. Ook vertellen we hoe je sympathie kunt inzetten voor jouw online marketing.

Alle blogs op een rij:

1. Wederkerigheid: voor wat hoort wat

2. Commitment & consistency: wie a zegt, moet ook b zeggen

3. Sociale bewijskracht: als één schaap over de dam is...

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!