Overtuig je klant: de invloed van autoriteit

Geplaatst door Roy Meier 26 april 2016

Overtuig je klanten online van jouw verhaal, product of bedrijf. Makkelijker gezegd dan gedaan. Toch zijn er manieren waarop je jouw klant kunt overtuigen. Sterker nog, er zijn er zes, volgens psycholoog Robert Cialdini. Hij schreef het boek Invloed: De zes geheimen van het overtuigen. In deze blogreeks leggen we je aan de hand van dit boek uit hoe jij jouw klanten het beste overtuigt. Principe nummer vijf is aan de beurt: autoriteit.

Je kent het wel: op internet ben je aan het speuren naar een leuke broek. Na uren zoekwerk vind je eindelijk een broek die je echt wilt. Maar is deze webshop wel te vertrouwen? Aha, hij heeft het thuiswinkel-waarborg-logo! Dan zit het wel goed. Webshops met dat logo zijn te vertrouwen. Toch?

Kennis en ervaring

Het principe van autoriteit richt zich op de neiging van mensen om personen met kennis van zaken, een titel, een uniform, blindelings te vertrouwen. Het wordt ons tijdens onze opvoeding al geleerd, want bij mensen met autoriteit moet je niet alleen denken aan agenten en dokters, maar ook aan leraren en ouders. Zij hebben namelijk meer kennis en ervaring en mogen ons zelfs straffen of belonen. Daarom hebben we de neiging om ons snel te schikken naar wat een persoon met autoriteit ons vertelt of van ons vraagt.

Neem bijvoorbeeld een dokter. Hij heeft een uitgebreide en moeilijke studie gedaan. Daardoor nemen wij van hem aan dat hij expert is op het gebied van ziektes en medicatie. Bovendien draagt hij een labjas. Hierdoor wordt zijn expertise nog eens extra benadrukt en nemen wij klakkeloos aan wat de dokter ons vertelt. Hij is immers een expert. Maar een dokter kan er natuurlijk wel eens naast zitten.

Jij bent de expert

Hoe zet je autoriteit concreet om naar jouw website? Zorg dat de klant jou ziet als een expert. Zet jezelf zo neer. Laat duidelijk zien op je website dat je weet wat je doet, en dat je kennis van zaken hebt. Dit kan door het schrijven van blogs over onderwerpen die gerelateerd zijn aan jouw bedrijf of markt waarin je opereert. Maar ook door het thuiswinkel-waarborg-logo op je website te krijgen. Dit is voor webshops erg belangrijk. Heb je al eervolle vermeldingen? Laat ze zien op jouw website, mits ze relevant zijn. Dit zorgt ervoor dat mensen je steeds meer als een expert gaan zien.

Zorg ervoor dat je klantenreviews of testimonials op je website hebt. Deze geven, indien ze positief zijn, ook een positief beeld af aan de bezoekers. Het geeft of bevestigt het idee dat ze te maken hebben met mensen die verstand van zaken hebben. Hierdoor wordt jouw autoriteit onderstreept.

Meer weten?

Autoriteit is de vijfde van de zes geheimen van het overtuigen volgens Cialdini. Heb je vragen over dit onderwerp? Bekijk dan eens deze pagina over conversie optimalisatie. Of neem contact met ons op!

Volgende blog

In het volgende en alweer laatste blog gaan we het hebben over het zesde principe: schaarste. Hoe komt het dat producten waarvan er nog maar weinig beschikbaar zijn, aantrekkelijker worden voor ons? Dit zijn vragen waar we volgende week antwoord op gaan geven. Ook gaan we het natuurlijk hebben over hoe we dit kunnen toepassen op jouw website.

Alle blogs op een rij:

1. Wederkerigheid: voor wat hoort wat

2. Commitment & consistency: wie a zegt, moet ook b zeggen

3. Sociale bewijskracht: als één schaap over de dam is...

4. Sympathie: tegen een vriend zeg je toch geen nee?

5. Autoriteit: de invloed van autoriteit

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!