Overzicht: Nieuwe wetgeving voor Webwinkels - Koop op Afstand

Geplaatst door Erik Lohuis 23 juli 2014

Het zal de meesten niet ontgaan zijn: sinds 13 juni 2014 moeten webwinkels aan een aantal nieuwe regels voldoen. Vanaf deze datum gelden binnen de gehele Europese Unie dezelfde regels waar webwinkels aan moeten voldoen. Hierbij was het uitgangspunt een betere bescherming van de consument bij een koop op afstand. In de vele nieuwsberichten staan wel globaal de wijzigingen ten opzichte van de situatie van voor de 13e van juni, maar het leek mij wel zo makkelijk om ze allemaal nog even overzichtelijk weer te geven.

 

Verplichte informatie over uw webwinkel

 

Er wordt vanaf nu verwacht dat iedere webwinkel bepaalde gegevens over het bedrijf achter de webwinkel op de website heeft staan. Bovendien moeten deze gegevens goed vindbaar zijn (bijvoorbeeld onder contact). De volgende gegevens moeten worden getoond:

  • De bedrijfsnaam zoals deze staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.
  • Het bijbehorende inschrijfnummer.
  • Het adres waar het bedrijf gevestigd is.
  • Algemene contactgegevens, waaronder een e-mailadres. Bovendien moet er naast een e-mailadres nog een manier zijn om contact op te nemen.
  • Het BTW-nummer.

 

Verplichte informatie over het aanbod

 

Als een klant een bestelproces ingaat moet hij voor die tijd op de hoogte zijn van een aantal zaken. Jouw bedrijf moet ervoor zorgen dat onderstaande punten tijdig gemeld worden:

  • De belangrijkste eigenschappen van het product (of bij diensten de kenmerken van de aangeboden dienst). Bij een dienst of abonnement moet bijvoorbeeld duidelijk weergegeven worden wat de duur van het contract is. Bij producten moet gedacht worden aan typenummers en producteigenschappen. Meer info over verplichte informatie over het aanbod vind je op de website van de ACM.
  • De totaalprijs, waaronder verstaan wordt: de prijs voor het product, de verzendkosten en eventuele andere kosten en de daarbij inbegrepen BTW.

 

Nieuwe regels over de bedenktijd

 

Voor webshops geldt sinds 13 juni 2014 een verlengde bedenktijd en moeten webwinkels voldoen aan bepaalde regels wat betreft de retourprocedure. Hieronder een overzicht:

  • Elke webwinkel moet 14 dagen bedenktijd bieden. Hieraan voldoen nagenoeg alle zaken, dus ook producten die afgeprijsd waren en ook als de verpakking geopend is (mits dat nodig is).
  • De klant moet op de website geïnformeerd worden over de gestelde bedenktijd van 14 dagen bij een aanschaf op afstand.
  • De website moet voorzien zijn van een modelformulier dat klanten nodig hebben om producten retour te sturen.
  • Zodra het product terug is gekomen bij uw bedrijf moet er binnen 14 dagen terugbetaald worden. De 14 dagen gaan ook al in als de klant heeft aangegeven dat het pakket verzonden is. Uiteraard hoeft u pas tot vergoeding over te gaan als het product daadwerkelijk is ontvangen.

 

Nieuwe regels met betrekking tot levering en betaling

 

Voordat een klant bij de bestelprocedure is aanbeland, of op zijn laatst in het begin van de bestelprocedure, moet de klant op de hoogte zijn gebracht van de betalingsmogelijkheden en de levering. Daaronder valt:

  • De webwinkel dient zich te houden aan de vermelde levertermijn (in het geval dat er geen termijn gegeven wordt op de website dan mag de levering maximaal 30 dagen duren).
  • Eventuele beperkingen die levering in de weg kunnen staan.
  • De bezorging: hoe zal er geleverd gaan worden?
  • Welke betalingsmogelijkheden door uw webwinkel ondersteund worden.

 

Nieuwe regels over het bestelproces

 

Tot slot moet het bestelproces op zichzelf duidelijk zijn. Bovendien moet de webwinkel de klant de mogelijkheid bieden om fouten bij de invoer van gegevens aan te kunnen passen. Zorg dat u ook voldoet aan deze laatste paar regels:

  • Geef informatie over hoe het bestelproces op jouw website werkt.
  • Geef de klant een overzicht van de bestelgegevens voordat de bestelling definitief gemaakt wordt.
  • Klanten moeten invoerfouten kunnen herstellen.
  • De klant moet  de totaalprijs van de bestelling en de daarbij behorende producten nog inzien voordat de bestelling definitief gemaakt wordt.
  • De bestelknop moet duidelijk vermelden dat de consument bij het klikken op de bestelknop akkoord gaat met de betalingsverplichting die bij de aankoop hoort.

Dat zijn weer behoorlijk wat regeltjes, maar zorg dat je voldoet aan de gestelde regels, want een eventuele boete kan behoorlijk oplopen.

Kom je er alsnog niet helemaal uit kijk dan nog eens op de website van de Autoriteit Consument & Markt of neem contact met ons op voor hulp met betrekking tot dit onderwerp of voor het optimaliseren of inrichten van jouw webwinkel.

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!