SEO-teksten schrijven met plezier

Geplaatst door Patricia de Haan 11 december 2019

Schrijven is prachtig en het kan ook nog ingezet worden om doelen te behalen. Namelijk het samenbrengen van de boodschapper en de ontvanger. Het genereren van bezoekers en verkopen als gevolg van een betere positie in de zoekmachines. Maar hoe doe je dat? Hoe houd je schrijven leuk, terwijl je wel rekening houdt met het SEO-resultaat? In dit blog geef ik je tips om plezier te hebben in het schrijven van de teksten voor je website, zonder het SEO-resultaat uit het oog verliezen. 

SEO-teksten schrijven met plezier 

Om het schrijven leuk te houden, maar toch doelgericht te zijn, onderneem je een aantal stappen. Bij het schrijven van SEO-teksten komen de volgende 3 fasen aan bod: voorbereiding, schrijven en optimalisering van de tekst. Zo behoud ik tijdens de stappen mijn focus en kan ik me tijdens het schrijven echt richten op het schrijven. Binnen deze fasen doorloop ik een aantal tussenstappen om te komen tot het beste resultaat. 


Direct naar de stap waar jij meer over wilt weten? 

Stap 1 - voorbereiding

Stap 2 - schrijven maar!

Stap 3 - optimaliseren


Stap 1 - Voorbereiding: zoekwoordanalyse en de doelgroep in kaart 

Tijdens deze voorbereidende fase ga je een aantal stappen ondernemen om te komen tot jouw ideale tekst. Misschien heb je al een thema om over te schrijven, zo niet, dan wordt dat de eerste stap. Let op: SEO kost tijd dus investeer het wijs. Sla deze voorbereidende stap niet over om snel klaar te zijn, want dan kan je later opnieuw beginnen. 

De zoekwoordanalyse

Wie aan SEO begint heeft de verschillende termen al vast weleens voorbij zien komen. De zoekwoordanalyse, de KWA of een keyword analyse. Waarom is dit zo belangrijk om te doen? Om inzicht te krijgen in de manier waarop een potentiële klant zoekt. Ook kan de zoekwoordanalyse je inzicht geven in de vragen die spelen rondom een bepaald thema. Schrijf deze op, zodat je deze later kunt gebruiken tijdens de schrijffase. 

De doelgroep: op wie richt jij jouw pijlen? 

Een tekst zonder doelgroep is als een cupido zonder pijlen. Er worden geen mensen samengebracht en er worden zéker geen mensen verliefd. Jouw zoekwoord is geformuleerd, maar op wie richt jij jouw pijlen? Maak het zo concreet mogelijk en ken je doelgroep. Hoe beter jij de doelgroep kent, hoe beter jij weet welke problemen bij hen spelen en hoe jij dit voor hen kunt oplossen. 

De SEO-concurrentieanalyse 

Niet helemaal zeker of dit een SEO-begrip is, maar ik hanteer ‘em wel. Je hebt het zoekwoord geselecteerd en je weet wie de doelgroep is. Nu wil je alleen weten wat je moet doen om op nummer 1 in de zoekmachines te komen. De tip is heel simpel en effectief: bekijk de concurrerende websites op positie 1 t/m 5. Heb je wat minder tijd? Kies dan voor positie 1 t/m 3. Noteer de elementen die terugkomen op hun pagina’s, zoals USP’s, duurzaamheid of bijvoorbeeld het werkgebied van dit bedrijf. 


Stap 2 - Jouw SEO-tekst schrijven 

De voorbereiding zit erop en je kan bijna beginnen met schrijven. Nog heel even geduld! Voordat je start met het schrijven, wil je alvast wat elementen hebben waar je pagina over moet gaan. De zoekwoordanalyse én de elementen van de concurrerende websites bieden hiervoor houvast. 

Elementen voor jouw SEO-pagina selecteren

Jouw thema staat vast, nu de elementen op de pagina nog. Kijk naar de relevante termen binnen de zoekwoordanalyse en de elementen van concurrerende websites. Gooi alles op één hoop en kijk welke elementen je binnen de pagina logischerwijs kan verwerken. 

Structuur aanbrengen 

De elementen van de pagina heb je in kaart gebracht, breng er nu structuur in aan. Je hoeft hier nog niet te precies in te zijn, zie het meer als een kapstok voor de tekst. Het helpt je om gefocust te schrijven en later bij de optimalisering van jouw tekst. 

Schrijven maar

Ben je gek op schrijven? Dan heb je hier geen hulp nodig! Verlies je doelgroep niet uit het oog en ga lekker schrijven. 

Niet zo gek op schrijven? Je kan het schrijven van je SEO-tekst ook uitbesteden. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact op met onze SEO-specialisten. 


Stap 3 - Optimaliseren van de tekst

Tijdens het schrijven heb jij je helemaal gefocust op de tekst en jouw doelgroep. Je werk zit er alleen nog niet op. Sterker nog, bij SEO zit je werk er nooit helemaal op. Tijdens het optimaliseren van jouw tekst ga je verschillende elementen optimaliseren. 

Een prettig leesbare tekst

Tijdens het schrijven ben je helemaal los gegaan. Het kan zijn dat er wat lange of overbodige zinnen in geglipt zijn. Ga kritisch door je tekst en schrap alle woorden en zinnen die geen toegevoegde waarde hebben. Daarnaast neem je lange zinnen onder de loep en breek je deze op in kortere zinnen. Benoem je allemaal voordelen languit in één zin? Gebruik dan een opsomming. Hallo prettige leesbaarheid! 

Scanbaarheid van jouw tekst

In de stap hiervoor heb je de tekst even flink onder handen gekomen en wellicht ingekort. Super! Nu gaan we ons focussen op de scanbaarheid. Let hierbij op 3 dingen:

  1. Juist gebruik van en voldoende tussenkopjes.
  2. Korte en aantrekkelijke alinea’s van maximaal 5 zinnen.
  3. Per alinea maximaal 1 onderwerp. 

Voeg een relevante afbeelding toe 

Beeldmateriaal draagt bij aan een prettige leesbaarheid van jouw tekst. Het maakt het aantrekkelijker en luchtiger. Kies een afbeelding die relevant is voor jouw tekst. 

Een paar SEO-tips voor afbeeldingen:

  • Wijzig de bestandsnaam en verwerk hierin jouw zoekwoord. Scheid losse woorden door koppeltekens. 
  • Voeg een alt-tekst toe die omschrijft wat er op de afbeelding te zien is. Voeg jouw zoekwoord toe aan het begin van de alt-tekst. 

Natuurlijke zoekwoordoptimalisatie

Keywordstuffing, het zo vaak mogelijk toevoegen van je zoekwoord, werkt tegenwoordig niet meer. Zoekmachines zijn slim en letten meer op context rondom het zoekwoord dan op het veelvuldig gebruik van één zoekwoord. Verwerk je op een onnatuurlijke wijze het zoekwoord? Dan is er een kans op strafpunten. Doe dat dus vooral niet! Verwerk het zoekwoord op een natuurlijke wijze.

Om de zoekmachines een handje te helpen verwerk je het zoekwoord aan het begin van de volgende elementen: 

  • Paginatitel (H1)
  • Tussenkopjes (H2) 
  • In de body van de tekst 
  • Gebruiksvriendelijke URL 
  • Aantrekkelijke en prettig leesbare meta description 
  • Alt-tekst van een relevante afbeelding voor jouw tekst 
  • Alt-tekst van linkjes naar deze pagina toe 

Synoniemen toevoegen

Merk je dat het zoekwoord wel erg vaak in de SEO-tekst voorkomt? Gebruik dan een synoniem of een andere schrijfwijze, mits deze ook gebruikt wordt. Zo voorkom je keywordstuffing en blijf je natuurlijk optimaliseren. 

Onderdeel maken van de interne linkstructuur

De zoekmachines vinden pagina’s door het crawlen van het web. Dit gaat via linkjes op pagina’s naar andere pagina’s. Zijn er geen linkjes naar de SEO-pagina? Dan is het crawlen voor de zoekmachine extra moeilijk. Zorg minimaal voor één inkomende en één uitgaande link. Ga je voor het maximale resultaat, maak dan de pagina onderdeel van een optimale interne linkstructuur. Zo zijn er meerdere interne links van en naar de pagina. Dit helpt de zoekmachines aan meer context rondom jouw SEO-pagina. 

Last but not least: de CTA

Het laatste, maar zeker niet het minst belangrijke, is de Call To Action (CTA). Een verleidingspoging om de bezoeker over te laten gaan tot actie. Héél belangrijk, zeker als jouw SEO-pagina verkopen moet genereren. 

Een aantal tips voor het schrijven van jouw CTA:

  • Zorg voor minimaal 2 CTA’s 
  • Waarvan altijd 1 duidelijk in beeld
  • Verwerk het op de juiste plekken: sidebar, widget of de laatste alinea 
  • Schrijf ‘em actief. Een aantal voorbeelden: 
    Download nu gratis
    Meld u direct aan 
    Lees snel meer 
    Bespaar gauw 

Afstrepen met de checklist

Vind je het toch lekker om een checklist af te strepen om het overzicht te bewaren? Download dan de checklist voor SEO-teksten, ga aan de slag en streep wat je al gedaan hebt. 

De checklist voor SEO-teksten downloaden


Toch hulp nodig?

Kom je er toch niet helemaal uit met het zoekwoordenonderzoek, het schrijven of het optimaliseren? Geen enkel probleem. De Pientere SEO-specialisten helpen je graag! 

Vraag de SEO-specialist

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!