TikTok - Een tikkende tijdbom?

Geplaatst door Arjan Hijlkema 11 februari 2020

‘Online zijn’ is tegenwoordig niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven. Maar naast al het gemak dat het internet meebrengt, kan het ook een boel nieuwe problemen naar voren schuiven. Neem bijvoorbeeld TikTok, een sociale app waarbinnen de veiligheid van haar gebruikers niet altijd even goed werd beschermd. Met Safer Internet Day op de kalender is dit het perfecte moment om eens in te zoomen op dit upcoming platform.

Aan de grote klok gehangen

Met meer dan een miljoen gebruikers in Nederland, is TikTok vanuit marketingperspectief natuurlijk een heel interessant platform om in de gaten te houden. In een eerder blog vertelden we je al meer over de app zelf en de mogelijkheden die je binnen TikTok hebt als bedrijf. Hoewel het concept zelf onschuldig klinkt, kwam het TikTok zelf de afgelopen periode veelvuldig negatief in het nieuws.

Vooral op het gebied van privacy en moderatie valt er nog veel bij te spijkeren voor TikTok. Het sociale netwerk, dat erg populair is onder kinderen tussen de 6 en 18 jaar, had tot voor kort namelijk weinig oog voor de veiligheid van haar gebruikers. De opsporing en het tegengaan van ongewenst gedrag op het platform werd bijvoorbeeld verwaarloosd.

Zo konden kwaadwillenden via openbare profielinformatie en privéberichten naar jonge gebruikers aan adresgegevens of locaties van scholen komen. Daarbij ging ook de moderatie van video’s niet geheel volgens het boekje. Het kantoor in Berlijn dat voor deze taak was geopend, bleek een grote chaos.

Moderators verruilden regelmatig het kantoor voor de lobby van het gebouw, waar soms met vrienden of familie publiekelijk naar video’s werd gekeken. Al al dat privacygevoelige materiaal lag dus praktisch voor het oprapen. Maar ook het discutabel censureren van video’s van onder andere gehandicapte of transgender-gebruikers werd het bedrijf zwaar aangerekend.

Wijzer geworden

Moet je als bedrijf rekening houden met deze ontwikkelingen en TikTok links laten liggen? TikTok kan voor bedrijven die een jonge doelgroep hebben een waardevol platform zijn om een bereik te creëren. Moederbedrijf ByteDance erkent in een reactie op alle ontstane commotie wel dat er sprake is geweest van een ‘stug beleid’ en dat er verbeteringen volgen. De mogelijkheid om een account op privé te zetten is er al en ook een Family Safety-modus is in de maak. Een strengere interne controle moet er voortaan voor zorgen dat ook jonge gebruikers veilig van TikTok gebruik kunnen maken.

De vraag of je TikTok mee wilt nemen in de mediamix van je eigen marketing kun je dan ook het beste zelf beantwoorden. Dat het platform nog in ontwikkeling is moge duidelijk zijn en dat hoeft natuurlijk niet negatief af te stralen op je merk. Heb je vragen over dit artikel? Of over de inzet van TikTok? Aarzel niet, maar zoek gerust contact met ons. Wij geven je graag advies. Mochten er nog belangrijke ontwikkelingen zijn, dan hoor je dat natuurlijk via onze blogs!

Zijn we geknipt voor elkaar?

Succes boeken we samen. Daarom is het voor ons het allerbelangrijkste dat we prettig kunnen samenwerken, de juiste klik hebben. Dat we elkaar als partners zien en kijken naar morgen én verder vooruit.

Verwacht niet van ons dat we kunnen toveren. We beloven ook geen snel resultaat. We beloven je wel dat we gaan uitzoeken wat voor jou werkt (en wat niet). Daar stoppen we onze ziel en zaligheid in. En heel veel plezier.

Pienter is een match als:

  • Je zoekt naar een duurzame samenwerking
  • Je zoekt naar een partner die je versterkt
  • Je begrijpt dat we al doende samen leren
  • Je zoekt naar een partner, niet een leverancier
  • Je graag tijd en moeite steekt in een prettige samenwerking
  • Je een partij zoekt die verder denkt dan het gevraagde
  • Je openstaat voor een kritische blik

We werken graag met

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!