Twitter : Moet ik het inzetten voor mijn bedrijf?

Geplaatst door Erik Lohuis 2 juli 2014

Afgelopen week merkte ik dat het bijna gelijknamige artikel over het inzetten van Facebook voor je bedrijf veel gelezen werd. Dat betekent dus dat veel ondernemers twijfelen aan het inzetten van Social Media in de bedrijfsvoering. In dat blog vertelde ik dat het gebruik van Facebook zeker een aanrader kan zijn. Maar geldt dat ook voor het gebruik van Twitter voor jouw bedrijf? Ook hier zal ik eerst maar eens een overzicht geven van de huidige statistieken omtrent Twitter om zo in een aantal regels de potentie van dit sociale medium weer te geven:

 

  • Nederland telde in maart 2014 5 miljoen Twitter-accounts. Van deze groep worden er 1,3 miljoen gekenmerkt als actieve gebruikers, dat wil zeggen dat zij op maandelijkse basis berichten posten.
  • 2.2 miljoen gebruikers plaatsen zelf actief berichten. De andere accounts zijn in het bezit van gebruikers die voornamelijk berichten lezen.
  • Twitter wordt voornamelijk gebruikt door jongeren. Waar 52% van de jongeren tot 19 jaar Twitter gebruikt, zie je dat het percentage gebruikers in de leeftijdscategorie van 20-39 jaar met 35% fors lager ligt.
  • Een Nederlander volgt gemiddeld genomen 89 personen of bedrijven. Daarentegen wordt hij/zij gevolgd door 47 volgers.

 

Hoe kun je Twitter succesvol gebruiken voor jouw bedrijf?

Als je besluit om Twitter in te gaan zetten voor je bedrijf, dan wil dat natuurlijk niet direct zeggen dat het vanaf de eerste dag meteen een succes zal zijn. Er zijn een aantal zaken waar je rekening mee moet houden wil je goede resultaten behalen:

 

  1. Een grote ‘fanbase’ bouwen op Twitter begint met het aantrekken van volgers. Een potentiële klant zal jouw pas gaan volgen wanneer je aantrekkelijk berichten plaatst. Dit kunnen acties en promoties zijn voor de producten en/of diensten die jouw bedrijf aanbiedt, maar ook interessante berichten over de branche of informatie over nieuwe producten in het assortiment
     
  2. Voortbordurend op het eerste punt: gebruikers gaan jou volgen als zij daar de meerwaarde van inzien. Dus zorg er voor dat de content die je plaats relevant blijft voor de gebruiker, want met een simpele klik ben je zo weer ‘ontvolgd’. Dus beschouw Twitter en zijn gebruikers niet als een eenvoudige en goedkope manier om jouw reclame te verspreiden, want dan zul je met slechts een handjevol volgers overblijven.
     
  3. Als je actief wordt op Twitter zul je hoe dan ook vragen over producten en/of bestellingen ontvangen op het Twitter account. Het is zaak om hier op een goede manier mee om te gaan. Want niet alleen de specifieke klant die de vraag stelt, maar ook allerlei volgers van die klant en van jouw bedrijf kijken als het ware mee. Zorg er dus voor dat je vragen op een adequate manier behandeld, dan kun je er zelfs je voordeel mee doen!
     
  4. Als je op een bewuste en vooral een klantvriendelijke manier omgaat met de eerste 3 punten, dan zul je zien dat de sales toe zullen nemen en dus het uiteindelijke doel behaald wordt.

 

Facebook vs. Twitter, is er een winnaar?

Terugkomend op mijn vorige blog waarin ik de voordelen van het zakelijke gebruik van Facebook had aangeraden, geldt ook voor Twitter dat het gebruik ervan in algemene zin aangeraden kan worden. Echter is het belangrijk om realistisch te blijven, want niet elke zelfstandige of kleine onderneming heeft de tijd om twee verschillende social media platformen bij te houden en ook nog adequate reacties te geven op vragen van klanten. Als je graag actief wordt op deze platformen kun je natuurlijk altijd met een specialist contact opnemen.

Je kan natuurlijk ook een van de beide mogelijkheden gaan gebruiken. Het is moeilijk om daarin een ‘winnaar’ aan te wijzen. Bij Twitter bereik je gemakkelijk jongeren en zijn de oudere leeftijdscategorieën minder goed bereikbaar. Facebook daarentegen heeft inmiddels onder hogere leeftijdscategorieën een behoorlijk bereik en bovendien zijn er meer Nederlanders actief op Facebook dan op Twitter. In combinatie met de vergevorderde mogelijkheden tot specifieke targeting die Facebook biedt met zijn advertentieprogramma, ben ik geneigd om te zeggen dat kleinere bedrijven het beste eerst kunnen beginnen met Facebook en wanneer er nog tijd of geld over is, zich kunnen gaan verdiepen in Twitter.


Heb je naar aanleiding van dit blog nog vragen of wil je dat wij de communicatie verzorgen, neem dan contact met ons op!

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!