Van bezoeker tot klant: de aanpak

Geplaatst door Roy Meier 28 juni 2016

In deze blogreeks gaan we in op de fundamenten van conversie-optimalisatie: Hoe zorg ik ervoor dat bezoekers van mijn website daadwerkelijk klanten worden? Deze vraag vormt de leidraad door deze reeks. We beginnen met de eerste pijler: Relevantie.

Relevantie is onmisbaar op je website. Als de website niet relevant is, waarom zou een potentiële klant dan je website bezoeken? Het is alleen niet altijd even makkelijk om te weten wat jouw klant nou precies wil. Daarom delen we de bezoekers in volgens het Myers Briggs Type Indicator model, kortweg het MBTI genoemd. Dit model deelt je bezoekers oorspronkelijk op in 16 verschillende typen, maar deze kunnen voor samengevoegd worden tot vier globale typen bezoekers. Deze vier kan je indelen in twee groepen; de langzame en de snelle beslissers. Stuk voor stuk komen ze in dit blog aan bod.

We beginnen met de snelle beslissers:

Living in the fast lane: de competitieve bezoeker

De competitieve bezoeker kan snel denken, verbanden leggen en beslissen. Hij is gericht op het zo snel en efficiënt mogelijk behalen van zijn doel. Hij kan beslissingen nemen op basis van een paar belangrijke feiten. Hij heeft een sterke intuïtie en hakt snel knopen door. Deze bezoeker bereik je door de belangrijke kenmerken in een oogwenk zichtbaar te maken. Hou de informatie die wordt aangeboden op de website kort en bondig, hij wilt niet lang zoeken naar de informatie die hij nodig heeft. Daarnaast baseert hij zijn aankopen vaak op de meningen van experts.

Hoe zet je deze bezoeker om tot klant?

  • Voeg bulletpoints en afbeeldingen toe aan je productpagina.
  • Expert reviews zijn een perfecte mogelijkheid om de competitieve bezoeker tot kopen aan te zetten.
  • Speel in op zijn drang om zichzelf continu te verbeteren!

 

 

Handelen op gevoel: de spontane bezoeker 

De spontane bezoeker is een echt gevoelsmens. Hij baseert zijn keuzes op zijn gevoel en niet op feiten. Ook is de spontane bezoeker een snelle beslisser. De spontane bezoeker kan je overtuigen/prikkelen door in te spelen op zijn zintuigen. Deze hebben namelijk een bepalende factor bij de afweging of hij wel of niet iets koopt.

Hoe zet je deze bezoeker om tot klant?

  • Speel goed in op zijn zintuigen. Denk hierbij aan veel felle kleuren, vetgedrukte teksten en mooie afbeeldingen.
  • Geef een positieve draai aan de pagina; hij is vatbaar voor lachende mensen en mooie strandfoto’s!
  • Het is een bezoeker die snel afgeleid raakt. Zorg er dus wel voor dat deze bezoeker zich op zijn doel kan focussen. Houd het dus wel eenvoudig en overzichtelijk!

 

 

Nu we de snelle beslissers hebben leren kennen, zijn de langzame beslissers aan de beurt:

Systematisch te werk: de methodische bezoeker

De methodische bezoeker is, samen met de spontane bezoeker, de meest voorkomende bezoeker op het internet. Hij beslist langzaam en baseert zijn keuze niet op emotie, maar op feiten. Hij vergelijkt verschillende websites/webshops met elkaar om vervolgens tot een weloverwogen beslissing te komen. Hij wil daarom ook graag veel uitgebreide en specifieke informatie zien.

Hoe zet je deze bezoeker om tot klant?

  • Zorg voor uitgebreide productomschrijvingen bij je product. Hierdoor kan de methodische bezoeker zoveel mogelijk informatie tot zich nemen.
  • Maak je duidelijk waarom hij voor jouw product moet kiezen. Dit kan door middel van het plaatsen van je USP’s, jouw unieke kenmerken, op een duidelijke plek, maar ook door de voordelen te plaatsen van het product.

De methodische bezoeker is op en top rationeel. Hij koopt niet zomaar iets. Een goede manier om hem aan je website te blijven herinneren, is door middel van remarketing. Zorg dat je in zijn achterhoofd blijft. Daarnaast kan bijvoorbeeld een gratis download of trial hem ook meer binden aan jouw bedrijf. Belangrijk hierbij is dat het vrijblijvend is. Dwing hem tot niets!

 

Een goede keuze voor iedereen: de humanistische bezoeker

De humanistische bezoeker geeft, net zoals de spontane bezoeker, veel om de gevoelens die hij heeft bij een bepaalde product of dienst. Daarnaast hecht hij veel waarde aan het feit dat iedereen zich er goed bij voelt. Hij wil een keuze maken die voor iedereen goed uitpakt. Daarom duurt het vaak wat langer voordat hij de knoop doorhakt. Hij zorgt tijdens feestjes er altijd voor dat de sfeer leuk is.

Hoe zet je deze bezoeker om tot klant?

  • De humanistische bezoeker bereik je door de ervaringen van anderen met het product duidelijk de productpagina te zetten. Hier hecht hij namelijk veel waarde aan.
  • Wees als bedrijf daarnaast transparant en informeel. Laat de humanistische bezoeker jou leren kennen en probeer een band met hem te kweken. Hij is namelijk de perfecte ambassadeur voor je bedrijf.
  • Investeer ook in een goede klantenservice. Hij vertelt namelijk niet alleen over zijn goede ervaringen, maar ook over zijn slechte ervaringen.
  • Daarnaast draagt hij graag bij aan een ideaal. Zorg dat je missie en visie duidelijk naar voren komen. Hierdoor heeft hij des te meer redenen om bij jouw website een product of dienst aan te schaffen.

 

 

Hoe overtuig je deze bezoekers?

Nu je meer weet over de verschillende typen bezoekers die er op je website komen, wordt het tijd om ons te gaan verdiepen in het overtuigen van deze bezoekers. Het Behavior Model van BJ Fogg speelt hier een belangrijke rol.

In het volgende blog gaan we uitgebreid in op dit model.

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!