Neuromarketing: verminder de pijn van betalen

Geplaatst door Marian Beuker 22 november 2017

Er zijn weer diverse onderzoeken geweest op het gebied van Neuromarketing. Eén van die onderzoeken had betrekking op het verminderen van de pijnprikkel in de hersenen. In deze blog praat ik je bij over hoe je deze pijnprikkel kan verminderen op jouw website of in jouw webshop.

Pijnprikkel in de hersenen

In mijn voorgaande blog 'Versterk jouw online positie met neuromarketing' is de pijn van betalen ook aan bod gekomen. Hierin kwam naar voren dat het euroteken een belangrijke oorzaak is bij de activatie van een pijnprikkel. Om deze prikkel in de hersenen te verminderen is het daarom aan te raden om het euroteken weg te halen voor het bedrag. Hierdoor zijn mensen sneller geneigd om jouw product te bestellen. Maak je gebruik van een mooi rond bedrag? Dan is het verstandig om achter het bedrag alleen de tekens ,- te plaatsen, zonder een punt erachter'. Om de pijnprikkel in de hersenen nog wat te verminderen, en dus de neiging tot kopen te vergroten, zijn er nog enkele zaken die je kan toepassen op jouw website of in jouw webshop.

Ervaar zelf hoe jouw brein wordt beïnvloed

Om zelf te ervaren hoe kleine aanpassingen in een kortingssticker jouw brein beïnvloeden, verzoek ik je om bij elke stap jezelf de vraag te stellen: welke kortingssticker trekt nu als eerste mijn aandacht? Probeer hierbij niet te lang na te denken maar kies op basis van je intuïtie.

1. Afstand

Waarschijnlijk heb je de tweede afbeelding gekozen. En dit komt overeen met de resultaten die voortkomen uit het neuromarketing onderzoek. De afstand tussen de oude en nieuwe prijs hebben namelijk invloed op je brein. Bij de tweede afbeelding is de afstand groter tussen de oude en nieuwe prijs dan bij de eerste afbeelding. Een grotere afstand tussen de twee prijzen ervaar je als een grotere prijsdaling, waardoor je sneller geneigd bent om het product te kopen.

2. Lettergrootte

Ook de lettergrootte van een bedrag heeft invloed op hoe je de korting ervaart. Uit onderzoek blijkt dat je de oude prijs groter moet maken en de nieuwe prijs kleiner zoals is weergegeven in de rechter afbeelding. De reden hiervoor is dat je hierdoor de oude prijs ook echt als groot ervaart en de nieuwe prijs als klein. Oftewel, ook hierdoor maak je sneller de keuze om het product aan te schaffen.

3. Kleur

Kleur heeft ook zeker invloed op je brein. Als de nieuwe prijs een lichtere kleur heeft dan de oude prijs, dan ervaar je de nieuwe prijs als lichter. Dit geeft dus een beter gevoel waardoor je eerder geneigd bent om een product te kopen dan wanneer beide prijzen dezelfde kleur hebben. In deze situatie zou je dan moeten kiezen voor de tweede afbeelding.

4. Letterdikte

Heb je hier voor de rechter afbeelding gekozen? Dat kan kloppen! Uit het neuromarketing onderzoek is gebleken dat wanneer je de oude prijs dikgedrukt maakt, je dit ervaart als een dikke/hoge prijs en wanneer je de nieuwe prijs dun maakt, je dit juist ervaart als een dunne/lage prijs. Zo is wederom te zien dat een kleine aanpassing zeker bijdraagt aan het verkleinen van de pijnprikkel en daardoor de neiging tot kopen vergroot.

5. Doorhaling

Als je een kortingssticker ziet in een winkel dan is in sommige gevallen de oude prijs doorgehaald met een rode streep zoals te zien is in de tweede afbeelding. Dit is niet zomaar gedaan. Uit recent onderzoek blijkt ook dat deze rode kleur effect heeft op het brein, in dit geval op het mannelijk brein. Zij ervaren het als een hogere korting waardoor ze sneller geneigd zijn om het product te kopen. Bij vrouwen is dit effect echter niet geconstateerd.

6. Uitspraak

Tot slot heeft ook de manier van hoe je het bedrag uitspreekt invloed op hoe we het bedrag ervaren. Duurt het uitspreken van het bedrag langer, dan ervaren we dit als duurder en zijn we daardoor minder snel geneigd om het product te kopen. Een voorbeeld is de aanbieding in de kortingssticker hierboven: 1.079 klinkt namelijk beter dan 1.199.

Conclusie

Wanneer alle voorgaande tips, gebaseerd op neuromarketing onderzoek, worden toegepast op de kortingssticker dan is dit het uiteindelijke resultaat:

En zijn er al bedrijven die deze tips toepassen? Jazeker! Het is bekend dat Wehkamp veel test met de uitkomsten van neuromarketing onderzoek, zo ook met deze resultaten. Zij halen op dit moment met een rode streep de oude prijs door en testen ook met de dikte en grootte van de oude en nieuwe prijs. Door dit te testen zal uiteindelijk de data uit de website of webshop laten zien welke variant het beste werkt. 

Meer weten over neuromarketing?

Zou je meer over neuromarketing te weten willen komen? Of wil je hulp bij het toepassen van de tips op jouw website of webshop? Neem dan contact op met Pienter want we helpen je graag!

Laat een reactie achter

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Gratis Online Marketing Check

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!