Vertel jouw merkverhaal via LinkedIn Stories

Geplaatst door Femke van der Bij 13 mei 2020

Misschien is het je al opgevallen, maar LinkedIn is vandaag gestart met het testen van een Stories-functie. Het zakelijke netwerk treedt hiermee in de voetsporen van Instagram, Facebook en Snapchat. Het 24-uurs verhalenformat is de meesten wel bekend en de populariteit is snel gegroeid. Nederland is het eerste land van Europa waar deze functie wordt aangeboden. Wat deel je als ondernemer in je Stories? Ik geef je in deze blog een aantal suggesties.
 

Stories zakelijk inzetten

De afgelopen jaren is de populariteit van Stories op apps als Instagram en Snapchat behoorlijk toegenomen. Hoe dat kan? Het fijne aan Stories is dat je foto’s of video’s niet perfect hoeven te zijn. De filters kun je weglaten en je ziet elkaar ‘live’. Dat maakt het oprechte content, waardoor je volgers je beter leren kennen. En dát is goed voor je personal branding.

Het valt inmiddels wel op dat elk platform het andere opvolgt. Niet heel origineel, maar wel begrijpelijk. Mensen checken gemiddeld meer dan 200 keer per dag hun mobiel en kijken meer video’s dan ooit tevoren. Met het inzetten van Stories voor jouw bedrijf kun je dus gemakkelijk je bekendheid vergroten en meer verkeer naar je website genereren.  
 

Hoe maak je een story op LinkedIn?

Het maken van een story op LinkedIn is voorlopig alleen mogelijk via de mobiele app. Zodra je de app opent verschijnen de Stories, net als bij Instagram en Facebook, als cirkelvormige miniaturen bovenaan de startpagina. Je ziet daar gelijk de nieuwste verhalen of livestreams staan van bedrijven en personen die jij volgt. Het voordeel hiervan is dat je dus ook gelijk top of mind bent bij jouw doelgroep. Je maakt gemakkelijk een nieuwe story aan door op ‘+ uw verhaal’ te klikken. Daar waar je bij Stories op Instagram of Snapchat kunt kiezen uit tientallen filters, stickers en lettertypen, kun je bij LinkedIn op dit moment alleen stickers toevoegen en kiezen uit verschillende kleuren tekst.

De maximale lengte van je video’s op LinkedIn Stories is 20 seconden (iets langer dan de 15 seconden op Instagram en Facebook) en elke story blijft 24 uur zichtbaar. Wel kunnen volgers je story bewaren voor later. Wat even wennen is, is dat je alleen reacties op je story kunt ontvangen van je eerstegraads connecties. De functie wordt op dit moment nog verder uitgerold. Het is daarom helaas nog niet voor iedereen mogelijk om vanuit een bedrijfspagina een story aan te maken.

 

Wat deel je op LinkedIn Stories als ondernemer?

Met Stories kun je het verhaal van jouw merk, product of dienst dus op een spontane manier vertellen. Je kunt je eerst even laten inspireren door hoe anderen dit doen. KLM was er als de kippen bij en plaatste vanochtend gelijk een eerste story op LinkedIn. Zij gaven een kijkje achter de schermen en lieten zien wat er tijdens de coronacrisis gebeurt met alle vliegtuigen. Interessant én actueel. Denk goed na over wat jij kunt delen en zorg dat je daar (enigszins) consistent mee bent.

 

 

Tips:

1. Organiseer een zakelijke Q&A

Nodig je publiek in een traditionele post uit om vragen in te dienen. Vervolgens geef je hier in LinkedIn Stories antwoord. Een leuke manier om merkaffiniteit op te bouwen.

2. Geef professionele, nuttige tips

LinkedIn is hét social media platform voor thought leadership. Met korte, bruikbare tips laat je op een boeiende manier je interne kennis zien.

3. Deel realtime evenementenupdates

Stories zijn maar 24 uur zichtbaar. Daarom zijn ze perfect om updates (rechtstreeks) van een evenement te delen. Zo creëer je extra buzz rondom je event.

4. Deel merkaankondigingen en productnieuws

Of je nu vacatures deelt, een product lanceert of een nieuwe blogpost hebt geplaatst op je website: profiteer van deze nieuwe functie om je publiek te bereiken.

5. Geef een kijkje achter de schermen

Hoe zien de werkdagen op kantoor eruit? Of: hoe komt jouw product of dienst tot stand? Allemaal interessante onderwerpen om aan je volgers te laten zien.
 

Aan de slag met LinkedIn Stories!

Maak gewoon eens een story en kijk hoeveel mensen naar je bericht kijken. Zo kom je er ook het best achter welke verhalen jouw volgers aanspreken. De optie wordt steeds verder uitgerold, dus het kan nog even duren voor het op iedere bedrijfspagina mogelijk is om een story te plaatsen. Dat geeft jou nog even de tijd om de basis onder de knie te krijgen en een goede strategie neer te zetten.

Heb je vragen over hoe jij content marketing effectief kunt inzetten? Neem contact op als je hulp kunt gebruiken bij je eigen social strategie. Wij helpen je graag op weg. Via onze blogs houden we je bovendien op de hoogte van alle interessante trends!

Zijn we geknipt voor elkaar?

Succes boeken we samen. Daarom is het voor ons het allerbelangrijkste dat we prettig kunnen samenwerken, de juiste klik hebben. Dat we elkaar als partners zien en kijken naar morgen én verder vooruit.

Verwacht niet van ons dat we kunnen toveren. We beloven ook geen snel resultaat. We beloven je wel dat we gaan uitzoeken wat voor jou werkt (en wat niet). Daar stoppen we onze ziel en zaligheid in. En heel veel plezier.

Pienter is een match als:

  • Je zoekt naar een duurzame samenwerking
  • Je zoekt naar een partner die je versterkt
  • Je begrijpt dat we al doende samen leren
  • Je zoekt naar een partner, niet een leverancier
  • Je graag tijd en moeite steekt in een prettige samenwerking
  • Je een partij zoekt die verder denkt dan het gevraagde
  • Je openstaat voor een kritische blik

We werken graag met

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!