Vijf handige tips om je nieuwsbrief te optimaliseren

Geplaatst door Erik Lohuis 7 juli 2014

Maakt jouw bedrijf gebruik van een nieuwsbrief? Dan geven wij hier vijf handige tips om je nieuwsbrief te optimaliseren. De nieuwsbrief is een goede manier om contact te leggen met de klant en ook om contact te blijven houden, nadat je je producten en diensten hebt verleend. Maar dan moet de klant wel je nieuwsbrief lezen. Hoe maak je nou een goede nieuwsbrief die interessant is voor de ontvanger? Hier zijn vijf tips die je nieuwsbrief zo goed mogelijk kunnen optimaliseren.

Tip 1: Verwerk je blog

Maak je gebruik van een blog op je website? Verwerk je blog dan in de nieuwsbrief. De meeste klanten zullen niet alle artikelen van je blog lezen en daarom is het handig om in de nieuwsbrief te zetten welke nieuwe artikelen je op de website hebt staan. De klanten zijn dan direct op de hoogte van de nieuwe artikelen en kunnen ze zo doorklikken naar de blog op je website wanneer ze interessante berichten zien.

Tip 2: Ken je publiek

Ben je een bedrijf met veel verschillende doelgroepen? Denk er dan over na om verschillende nieuwsbrieven te gebruiken voor de verschillende doelgroepen. De nieuwsbrief is gericht op je klant en wanneer je klanten hebt die verschillende interesses hebben, is het verstandig om meerdere nieuwsbrieven te gebruiken. Daardoor zien klanten direct de artikelen die voor hen bedoeld zijn. Daarnaast spreek je deze verschillende doelgroepen ook verschillend aan. De klanten die je al een poosje volgen, vinden het vaak prima wanneer ze worden getutoyeerd en tegen hen kun je wat directer zijn. Toekomstige klanten zul je daarentegen sneller met “u” aanspreken.

Tip 3: Call-to-actions

In je nieuwsbrief is het belangrijk om verschillende “call to actions” te hebben. Dit zijn buttons die ervoor kunnen zorgen dat de klant overgaat tot het kopen van producten of het downloaden van whitepapers etc. Bij de buttons kun je gebruik maken van de gebiedende wijs, want deze zet de klant namelijk aan tot actie. Ook is het handig om gebruik te maken van woorden, zoals “nu”, “alleen voor vandaag” of “direct”. Door gebruik te maken van deze woorden, zal de klant sneller op de call-to-action drukken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan buttons met een tekst als “bestel alleen voor vandaag hier”, “download de nieuwe whitepaper hier” of “profiteer nu van de laagste prijzen”.

Tip 4: Link met sociale netwerken

Maak je gebruik van enkele sociale netwerken? Zet deze dan ook in je nieuwsbrief. Hierdoor weet de klant hoe hij je bedrijf snel kan bereiken via Twitter, Facebook, LinkedIn en dergelijke. Je kunt dit op verschillende manieren doen, namelijk door gewoon de url te laten zien, maar je kunt ook gebruik maken van buttons. Hierdoor kan de klant direct op het Facebook-icoontje drukken wanneer hij dat wil.

Tip 5: Controleer je werk

Deze tip is misschien erg logisch, maar controleer je werk. Stuur de nieuwsbrief eerst naar andere mensen. Zo kun je goed zien hoe de nieuwsbrief eruit komt te zien, wanneer hij daadwerkelijk verstuurd is. Het is handig om de nieuwsbrief naar mensen te versturen met verschillende achtergronden. Zo kunnen deze mensen de nieuwsbrief op verschillende manieren nakijken. De één kan bijvoorbeeld meer kijken naar de inhoud en de ander kan meer kijken naar de spelling en de structuur van de zinnen in de teksten. Ook kan iemand kijken naar het commerciële doel van de teksten. Zo weet je dat je op elk punt een goede tekst levert aan de klanten.

Meer informatie over E-mailmarketing?

We hopen dat je wat aan deze tips hebt gehad. Met deze vijf pientere tips hopen wij dat je nieuwsbrief in de toekomst er nog beter uit zal zien. Heb je verder nog interesse in online marketing en dan vooral e-mailmarketing? Neem gerust een kijkje op onze website.

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!