Waarom 2017 het jaar wordt van de Accelerated Mobile Pages (AMP)

Geplaatst door Arjan Hijlkema 5 januari 2017

Als online marketeers kunnen we niet om het verschijnsel heen dat AMP heet. Ik verwacht dan ook dat het komende jaar steeds meer websites AMP gaan omarmen. Maar wat betekent dit voor jou als online ondernemer? Graag neem ik je mee in de recente ontwikkelingen rondom deze zogeheten Accelerated Mobile Pages.

Wat is AMP?

Ik kan me voorstellen dat de term AMP nieuw voor je is en vraagtekens oproept. AMP staat voor Accelerated Mobile Pages. In feite zijn dit de uitgeklede versies van pagina’s die in een ‘split-second’ op je mobiele scherm worden getoverd. Het AMP-project is opgezet door Google en Twitter en werd in 2015 voor het eerst aangekondigd. Doel van dit project is mobiele gebruikers razendsnel de content voorschotelen die wordt opgevraagd. Zonder lange laadtijden. Het afgelopen jaar zijn enkele grote spelers in Nederland al overgegaan op de ‘amplementatie’ van deze Accelerated Mobile Pages.

Voor wie is AMP bedoeld?

Google gooide de online wereld op zijn kop door in april 2015 mobielvriendelijke websites voorrang te geven in de zoekresultaten. In de volksmond ook wel angstvallig ‘Mobilegeddon’ genoemd gezien de gevolgen die dit met zich meebracht. Deze zogeheten ‘mobile first’ aanpak heeft als doel om de mobiele gebruiker een optimale gebruikerservaring te bieden als ze op een zoekresultaat klikken. De uitrol van Accelerated Mobile Pages is hierin een volgende stap. Want wat is de grootste reden van mobiele afhakers? Juist, een lange laadtijd. Door de laadtijd aanzienlijk te verkorten wil Google de mobiele bezoeker nog beter van dienst zijn. Het laatste wat Google wil is dat men de zoekmachine minder gaat gebruiken. Vooralsnog wordt AMP voornamelijk ingezet door blogs, receptensites en nieuwssites. Maar de eerste stappen zijn ook al gezet door online retailers. Grootgrutter eBay heeft bijvoorbeeld al categoriepagina’s die zijn ingericht als Accelerated Mobile Pages.

AMP in de snippet van zoekresultaten op mobiele apparaten

Online vraag- en aanbodsite eBay past AMP al toe voor de categoriepagina's

 

Hoe zijn Accelerated Mobile Pages opgebouwd?

Ik zal je de droge stof van de techniek achter AMP besparen. Maar in het kort houdt AMP in dat je twee versies van een pagina, nieuwsartikel of blog beschikbaar maakt voor Google. Een normale versie en een speciale AMP-versie. De AMP-versie moet voldoen aan een aantal richtlijnen. Een AMP bestaat qua techniek uit HTML en Javascript in afgeslankte vorm waardoor de laadtijd optimaal is. Moet je nu steeds twee pagina’s aanmaken? Normaliter niet, maar dat hangt af van het cms dat je gebruikt. Er zijn bijvoorbeeld al kant-en-klare plugins beschikbaar voor Wordpress-sites die automatisch een AMP-versie van je content genereren.

Wat betekent AMP voor je vindbaarheid?

Google gaat de komende tijd werken aan een aparte indexering voor mobiele websites. Dit betekent voor je SEO dat Google de posities in de zoekmachine voor mobiel uitsluitend gaat rangschikken op basis van de mobiele versie van websites. Mijn verwachting is dat AMP hier een grote rol in gaat spelen. Nu worden AMP-versies van resultaten op mobiel nog niet voorgetrokken. Maar dit hebben we eerder gezien met mobielvriendelijke websites die wél ineens voorrang kregen. Nieuw in de mobiele zoekresultaten sinds vorig jaar is de ‘Top Stories Carrousel’ die bestaat uit Accelerated Mobile Pages. Deze positie pontificaal boven de reguliere mobiele zoekresultaten is overduidelijk een groot voordeel van AMP. Momenteel is dit ook het enige ‘gewin’ als je besluit AMP in te zetten. Wel moet daarbij de kanttekening worden gemaakt dat ik in de carrousel alleen de grote dagbladen ben tegengekomen. Om er als MKB’er met je eigen website tussen te komen lijkt me momenteel schier onmogelijk.

Gebruik van Accelerated Mobile Pages in Nederland

In Nederland wordt AMP steeds vaker toegepast. De Persgroep met onder andere de dagbladen het AD en De Volkskrant zet AMP al in. Sanoma bekend van vele tijdschriften en nieuwssite Nu.nl geeft ook AMP in de zoekresultaten weer. Online retailers zoals Coolblue, Bol.com of Wehkamp heb ik nog niet kunnen betrappen op het gebruik van AMP. Ik verwacht dat wanneer Google websites met AMP voorrang gaat geven op mobiel, de grote retailers uiteraard snel zullen volgen. Verlies in belangrijke zoekmachineposities betekent voor hen een substantieel verlies in omzet.

Voorbeeld van een AMP-resultaat van Nu.nl in de zoekresultaten op mobiele apparaten, herkenbaar aan het AMP-symbool

 

Nadelen van AMP

De korte laadtijd van Accelerated Mobile Pages is natuurlijk mooi voor de bezoeker. Maar wat betekent dit voor jou als website-eigenaar? De introductie van AMP werd dan ook niet bij iedereen met gejuich ontvangen. Zo is er kritiek op de manier waarop Google feitelijk jouw content in de eigen Google-omgeving toont en je de regie in handen van Google legt. In de ‘Top Stories Carrousel’ boven de zoekresultaten kan de gebruiker zelfs bladeren door nieuwsartikelen, inclusief die van concurrenten. Een ander nadeel is de beperkte trackingmogelijkheden voor statistieken. Tot slot zien publishers die geld verdienen met advertenties de inkomsten dalen door de beperkte advertentiemogelijkheden op Accelerated Mobile Pages. Positieve geluiden zijn er ook. The Washington Post -de grootste en oudste krant in Washington, Amerika- geeft bijvoorbeeld aan dat het mobiele bezoek op de website juist aanzienlijk is toegenomen dankzij AMP.

Zelf AMP gaan inzetten of niet?

Moet iedereen in dolle paniek massaal aan de slag met AMP? Nee hoor, wees gerust. Maar het is goed op de hoogte te blijven van deze ontwikkelingen. Mobiel blijft voor Google (en dus ook voor jouw klanten) erg belangrijk. Dit blijkt ook uit de aparte indexering voor mobiele websites waar Google momenteel aan werkt, ‘Mobilegeddon 2.0’. Pas als dat definitief wordt uitgerold verwacht ik dat Google het ook als startschot zal gebruiken om AMP voorrang te geven in de zoekresultaten voor mobiel. Zodra dat gebeurt is ‘Mobilegeddon 3.0’ realiteit. Dit jaar zal dan ook naar verwachting het moment van de waarheid gaan worden. Pas dan kunnen we er niet meer omheen en zal ook de grote massa Accelerated Mobile Pages gaan inzetten. Wel doe je er goed aan om zelf alvast de mogelijkheden te onderzoeken, of dit voor te leggen aan je webbouwer. Je loopt dan niet achter de feiten aan als AMP straks gemeengoed is.

Let op de concurrentie

Zodra AMP bepalend gaat zijn voor je posities in de mobiele zoekresultaten betekent dit niet dat je halsoverkop ermee aan de slag moet. Ook zal je website niet ineens van de radar verdwijnen. Kijk vooral goed wat je naaste concurrenten doen én waar ze staan. Voor mij staat namelijk vast dat het niet de vraag is óf het een rankingfactor gaat worden maar wánneer.

Advies nodig?

Ben je benieuwd of de ontwikkelingen rondom AMP voor jouw bedrijf relevant is, neem dan contact met ons op. Wij volgen het nieuws op de voet en kunnen gemakkelijk de afweging voor je maken wat voor jou belangrijk is op dit moment. Wij helpen je graag.

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!