Wake-up call: website zonder https is nu écht geen optie meer

Geplaatst door Arjan Hijlkema 15 augustus 2018

Zeg eens eerlijk. Heb jij de AVG nog op je online buienradar of is de storm gaan liggen? Eind mei raasde de AVG-tornado over Nederland en nam veel mee op haar pad. De cookiemeldingen, privacyverklaringen en opt-inmails van nieuwsbrieven vlogen je om de oren. Met de datum 25 mei als kookpunt. Online veiligheid in combinatie met privacy blijft met of zonder AVG altijd een heet hangijzer. En dan komt ook het SSL-certificaat weer om de hoek kijken. In februari meldde ik het al: de tijd dringt om een beveiligde verbinding voor je eigen website(s) geregeld te hebben. Het is nu vijf voor twaalf.
 



Waarom we hier zo op blijven hameren?

De drie voornaamste redenen waarom je dit geregeld wilt hebben, zijn:

  • Met SSL is de data versleuteld die verzonden wordt via jouw website en webshop zodat privacygevoelige gegevens niet onderschept of ontcijferd kunnen worden. Belangrijk met het oog op de AVG.

  • Google waardeert websites zonder SSL lager, waardoor soortgelijke websites die wél via https lopen hoger kunnen worden gerangschikt in de zoekresultaten. Belangrijk voor je aanwezigheid in de  zoekresultaten.

  • Websites zonder SSL worden in de browser Google Chrome als ‘niet beveiligd’ gemarkeerd. Ruim de helft van alle Nederlanders gebruikt deze browser. Belangrijk dus voor je betrouwbaarheid.
     


 

Browsergebruik in Nederland, 2018. Bron: gs.statcounter.com.
 



Chrome 68 actief

Eerder dit jaar kondigde Google aan op een andere manier om te gaan met websites die geen SSL-certificaat hebben wanneer men Google's browser Chrome gebruikt. Websites mét SSL kregen al een groen slotje met de tekst ‘Veilig’, terwijl bij websites zonder SSL alleen een klein info-bolletje werd getoond. Sinds juli is de nieuwste versie van Chrome (versie 68) actief. Het ‘vriendelijke’ info-bolletje is nu gewijzigd in een minder vriendelijke melding. Websites zonder SSL-certificaat worden nu automatisch  als ‘niet beveiligd’ bestempeld. Dit komt natuurlijk niet goed over op jouw bezoekers waar je het vertrouwen van wilt winnen.

In Chrome 64 was de melding voor onbeveiligde websites nog een stuk vriendelijker.
 


 

Nu doen!

Een overstap naar https is niet enorm kostenintensief. Zo kun je jouw website voorzien van een SSL-certificaat vanaf 8 euro per jaar voor een eenvoudig certificaat, tot ongeveer 95 euro per jaar voor een uitgebreidere. De voordelen wegen zwaarder dan de kosten zou je zeggen. Desondanks zien we nog genoeg websites die dit nog niet geregeld hebben. Bijvoorbeeld:

Zelfs een zorgplatform waar privacygevoelige informatie gedeeld kan worden via een klachtenformulier is niet voorzien van een beveiligde verbinding. Logo en bedrijfsnaam bewust weggelaten in dit voorbeeld.

SSL activeren?

Het verkeer naar je website of webshop via https laten lopen middels een SSL-certificaat hoeft geen lastige expeditie te zijn. Doorgaans kun je dit eenvoudig regelen bij de partij waar je domeinnaam is gehost. Wanneer je overstapt naar SSL is het belangrijk dit zorgvuldig te doen met het oog op behoud van je huidige posities in de zoekresultaten, én het voorkomen van duplicate content. Benieuwd hoe? We helpen je graag de overstap naar https gedegen uit te voeren. Neem contact op met één van onze specialisten.

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!