Wanneer is een microsite een goede strategie?

Geplaatst door Michel Gort 26 juli 2018

Je eigen website draait al jaren, maar je hebt ook nog een mooie domeinnaam liggen. Als je naast je hoofdwebsite nu eens een microsite laat opzetten, dan vergroot je toch de kansen dat je vindbaar wordt? Of moet je, zoals CoolBlue vorige maand deed, juist afscheid nemen van te veel verschillende websites en focus aanbrengen?

Zoals zo vaak hangt het van je doel af welke strategie je moet hanteren. Laten we eens kijken wat microwebsites zijn en wanneer je zou kunnen overwegen om ze in te zetten.

 

Wat is een microsite?

Een microsite is een website die doorgaans een toevoeging is op een hoofdwebsite en focus heeft op een doelgroep, dienst of product. Een microsite wordt ook wel satellietwebsite, minisite of subsite genoemd. Bekende voorbeelden van microsites waren de verschillende webshops van Coolblue die elk op een eigen domeinnaam draaiden. Inmiddels zijn deze allemaal overgezet op het hoofddomein van Coolbue.

Voorbeelden van microsites

Verschillende microsites van CoolBlue.

 

Hoe belangrijk is een goede domeinnaam voor een microsite?

Eerst moeten we een hardnekkig misverstand uit de wereld helpen. De tijd dat je op basis van een domeinnaam gemakkelijk hoog in Google kon komen ligt namelijk ver achter ons. Destijds werd een domeinnaam waarin zoekwoorden zitten die exact overeenkomen met een zoekterm behoorlijk beloond. Zo’n domeinnaam wordt ook wel een Exact Match Domain (EMD) genoemd.

Voorbeeld van een exact matching domain in de zoekresultaten

Een voorbeeld van een EMD in de zoekresultaten. De zoekterm “weerstation assen”  zit exact in de domeinnaam van het zoekresultaat www.weerstation-assen.nl

In 2012 pakte Google dit sterke effect aan en daalde het aantal EMD’s in de topresultaten. Veel mensen denken anno 2018 nog steeds dat dit snel en makkelijk goed werkt, maar daar is tegenwoordig echt veel meer voor nodig.  

 

Wanneer is een microsite inzetten verstandig?

Laten we eens kijken naar de situaties waarin het opzetten van een extra website een goed idee kan zijn.

 

Een microsite als campagnewebsite

Een microsite is uitstekend geschikt om aandacht te creëren voor een actie of campagne. Een bekend voorbeeld is www.vanAnaarBeter.nl van Rijkswaterstaat, waar info over wegwerkzaamheden op te vinden is. Via onder andere tv, radio en dagbladen maken ze reclame voor deze microsite.

Ze kiezen er bewust voor om deze informatie niet op hun eigen website te plaatsen, zodat ze dit beter kunnen promoten. Ook biedt dit de mogelijkheid om de campagnewebsite een geheel andere uitstraling te geven, terwijl de afzender wel herkenbaar blijft. Dat is belangrijk voor het vertrouwen.

De microsite kan qua content ook specifieker zijn, waardoor zoekmachines beter begrijpen wat de focus is van de website. Soms kan dit uiteindelijk in een hogere ranking resulteren, maar dat is zeker niet vanzelfsprekend.

Voorbeeld van een microsite als campagnesite

De campagnewebsite www.vanAnaarBeter.nl van Rijkswaterstaat.

 

Een microsite voor een specifieke doelgroep

Je kunt ook een microsite opzetten voor de vacatures van een bedrijf, zoals de vacaturewebsite van onze klant ENGIE: https://werkenbijengie-energie.nl/. De doelgroep is dan de reden voor deze scheiding: klanten en potentiële klanten kunnen terecht op de hoofdwebsite, terwijl potentiële werknemers en stagiairs terecht kunnen op de microsite.

Doorgaans wordt dit gedaan om niet vast te hoeven zitten aan het stramien en de vormgeving van de hoofdwebsite die doorgaans een ander hoofddoel heeft. Op deze manier kan er ook een bepaalde sfeer geschetst worden en brengt het focus aan, omdat alle content over het werken bij ENGIE gaat.

Voorbeeld van een microsite voor een specifieke doelgroep

De microsite werkenbijengie-energie.nl voor een specifieke doelgroep.

 

Een microsite voor leadgeneratie

Een andere toepassing waar we microsites zelf ook regelmatig voor gebruiken is het genereren van leads. Met een aparte domeinnaam kunnen we snel een landingspagina voor een (advertentie)campagne opzetten, zodat we deze ook zelf zo goed mogelijk kunnen inrichten zonder dat we een beroep hoeven te doen op externe webbureaus. Deze domeinnaam kan een mooi EMD zijn, maar dat hoeft niet per se.

Voorbeeld van een microsite voor leadgeneratie

Een microsite die als landingspagina voor een leadcampagne fungeert.

 

Een microsite die je van plan bent te verkopen

Als je een website wilt laten ontwikkelen met het idee om deze in de toekomst te verkopen, dan is het verstandig dit op een aparte domeinnaam te doen in plaats van op een subdomein. Want een website op een aparte domeinnaam is nu eenmaal veel makkelijker over te dragen aan een ander.

 

Wat zijn de nadelen van een microsite?

Een microsite is niet altijd een verstandige keuze. Er zitten namelijk ook een aantal nadelen aan.

 

Kosten van een microsite

Extra kosten zijn natuurlijk het meest voor de hand liggende nadeel. Voor een microsite ben je geld kwijt aan de domeinnaam, hosting, een HTTPS-certificaat, de realisatie, het onderhoud en de online marketing.

 

Fragmentatie van de marketinginspanningen

Als de realisatie van een microsite ten koste gaat van het (marketing)budget dat ook voor het hoofddomein wordt ingezet, dan raken de marketinginspanningen gefragmenteerd en is de kans aanwezig dat je online positie verzwakt in plaats van verstevigt.

 

Een nieuwe website begint op nul

Een microsite profiteert niet mee van de opgebouwde linkwaarde die het hoofddomein wel heeft. Het domein heeft nog geen autoriteit of historie en begint feitelijk op nul. Daarom moet er voor inkomende links gezorgd worden. En die komen er pas als er relevante content geproduceerd is. Hier zijn geen quick fixes voor: er moet gewoon hard gewerkt worden om de nieuwe website zichtbaar te krijgen bij de beoogde doelgroep.

 

Het meten van een microsite is lastiger

Als je een microsite opzet en je verwijst ook naar je hoofddomein of vice versa, dan is het wel zo fijn als je de behaalde doelen van beide websites terug kunt vinden in je analyticssoftware. Je wilt immers ook weten wat de microsite bijdraagt aan je doelstellingen.

De oplossing hiervoor heet cross-domein tracking. Het implementeren hiervan kan in de praktijk lastig worden als je te maken hebt met verschillende partijen en/of programmeurs die specifieke kennis op dit terrein missen.

 

Een microsite is minder toekomstbestendig

Als je de inhoud van een microsite later alsnog wilt overzetten naar je hoofddomein, dan kan dat een behoorlijk complexe operatie worden.

Misschien heb je vorige maand ook wel ergens gelezen dat webwinkel CoolBlue meer dan 300 losse webshops heeft samengevoegd op één hoofddomein. Dit was een gigantische (en kostbare) operatie waar ze met meerdere mensen jaren aan gewerkt hebben.

Dus bedenk vooraf of de beoogde nieuwe content voor de microwebsite niet beter op het hoofddomein zelf past.  Dan lift de content namelijk mee op de reeds opgebouwde autoriteit van het hoofddomein en is de kans op een goede vindbaarheid initieel vaak hoger.

 

Dus wanneer is een microsite een goede strategie?

Denk vooraf goed na over het doel en of een microsite een verstandige keuze is. Vanuit onze praktijkervaring hebben we gemerkt dat één sterk hoofddomein verder uitbouwen meestal gewoon de beste keuze is wanneer factoren als budget, tijd en inspanning in acht genomen moeten worden.

Een microsite KAN een goede keuze zijn als je:

  • een bepaalde actie of campagne in de markt wilt zetten;
  • een specifieke doelgroep op een andere manier wilt benaderen, zoals potentiële werknemers;
  • leads wilt genereren en het lastig is om de benodigde voorzieningen op je hoofdwebsite voor elkaar te krijgen;
  • weet dat je deze in de nabije toekomst wilt verkopen.

Daarbij hoort dan wel de bereidheid om extra te willen investeren in een microsite. Twijfel je of een microsite verstandig is voor jouw situatie? Bij Pienter denken we graag met je mee over je digitale strategie.

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!