Wat Google Marketing Next 2017 voor ondernemers betekent

Geplaatst door Arjan Hijlkema 26 mei 2017

Deze week vond Google Marketing Next 2017 plaats in San Francisco. Dit jaarlijkse event werd door Google vooral aangegrepen om de visie op digital marketing te delen voor het komende jaar. Hierin lag de focus vooral op mobiele gebruikers. Ook maakte het enkele nieuwe features bekend die wij als marketeers kunnen toepassen. De keynote gemist en benieuwd wat dit betekent voor de online marketing van jouw organisatie? Geen nood, wij vatten de belangrijkste onderwerpen van Google Marketing Next 2017 even voor je samen.

Het gedrag van de mobiele gebruiker evolueert

Iedereen is tegenwoordig vergroeid met zijn smartphone. Zonder mobiele telefoon gaan we de deur immers niet meer uit. Dit zien we ook terug in het zoekgedrag. Zo richt 87% van de smartphone-gebruikers zich als eerste tot Google Search via mobiel wanneer ze iets nodig hebben. Mobiele zoekopdrachten zijn ook een belangrijke indicatie wat op dat moment actueel is.

Ook de manier waarop men zoekt evolueert. Typen werd tappen en tappen wordt nu steeds vaker vervangen door spraak gestuurde opdrachten. In de Google App is 20% van de zoekopdrachten uitgevoerd met een spraakopdracht. Wat je steeds vaker ziet is dat consumenten hun mobiel meer en meer inzetten tijdens ‘micromomenten’. Voorbeelden zijn: ‘Ik wil iets weten over…’, ‘Ik wil naar een bepaalde plek’, ‘Ik wil iets doen’ of ‘Ik wil iets kopen’.

Deze zogeheten micromomenten zullen steeds meer gaan toenemen verwacht Google. Consumenten eisen dan ook steeds meer bruikbare en persoonlijke interacties tijdens hun klantreis. Verwacht wordt dat mobiel hierin steeds vaker leidend zal zijn.

Snelheid op mobiel wordt nog belangrijker

Laadsnelheid is een belangrijk speerpunt waar Google op blijft hameren. Voor elke seconde laadtijd wordt de kans op afhaken met 20% vergroot, zo blijkt uit data. Dit was voor Google de voornaamste reden om het AMP-project (Accelerated Mobile Pages) op te zetten. Nu, 18 maanden later, zijn er ruim twee miljard AMP-pagina’s geïndexeerd door Google. Of je nu wilt of niet, en of je nu voorstander van dit format bent of niet, Google hangt er steeds meer gewicht aan. De mogelijkheid om speciale AMP-advertenties op te zetten in Google Adwords, waarbij de gebruiker naar een AMP-landingspagina wordt verwezen, is bijvoorbeeld momenteel in bèta. De manier waarop Display-advertenties worden getoond op AMP-pagina’s wordt ook aangepakt. Zo worden Display-advertenties door Google automatisch omgezet naar een speciale AMP-versie die 5 seconden sneller wordt ingeladen. Het is nog afwachten of het aantal interacties met deze snellere variant daadwerkelijk wordt verhoogd, maar het toont aan dat Google AMP steeds belangrijker vindt. 

Klanten verwachten gepersonaliseerde advertenties

Met hagel schieten op je klanten werkt al lang niet meer, dat is niks nieuws. Klanten worden steeds kritischer op de wijze van benaderen door bedrijven. Het personaliseren van advertenties wordt dan ook steeds belangrijker en wordt eigenlijk ook meer en meer door je klanten verwacht. Maar eerst moet je weten wie je klant is. Zodra je dat weet is het de kunst ze op het juiste moment met het juiste bericht aan te spreken. Google kan met de data die het beschikbaar heeft steeds gerichter segmenteren op basis van klantgedrag. Als marketeer kunnen we hier gebruik van maken. Zo kondigde Google onder andere aan dat het ook mogelijk wordt om 'In-market-doelgroepen' toe te passen op Search. In-market-doelgroepen zijn gebruikersgroepen die actief op zoek zijn om een product of dienst af te nemen of signalen vertonen dit sterk te overwegen. Dit is natuurlijk een super-interessante doelgroep omdat de kans op een conversie uitermate hoger ligt. 

Google Attribution: het einde van het laatste-klik-model?

Last but not least maakte Google een zeer belangrijk hulpmiddel bekend om de impact van je marketing beter door te kunnen meten: Google Attribution. Wie bezit er tegenwoordig meer dan drie apparaten waarmee je online zoekt naar producten of diensten? Dat aantal is erg hoog. Met een smartphone, tablet en computer zit je er immers al zo op. Dan rekenen we de Smart TV’s, Auto’s met WiFi of spelconsoles nog niet eens mee. Ruim 50% van de mensen gebruikt tegenwoordig dan ook meer dan drie apparaten. Dit maakt het voor ons als marketeers niet makkelijker om klantgedrag ‘crossdevice’ te kunnen volgen. Men kan immers op de computer een advertentie hebben aangeklikt, maar ’s avonds op de bank de aankoop doen via een organisch resultaat op de smartphone (laatste klik).

Om de waarde van de kanalen die hebben bijgedragen aan de conversie beter te kunnen inschatten, heeft Google een nieuw hulpmiddel in het leven geroepen. En dit was ook wel nodig, want als Adwords bijvoorbeeld niet goed wordt doorgemeten zal men al snel denken dat de betaalde advertenties geen vruchten afwerpen. Google Attribution verbindt data vanuit organisch, social, e-mail en betaalde advertenties en maakt het mogelijk conversies beter te volgen via multichannel en crossdevice activiteit van de gebruiker.

Enkele giveaways uit de keynote:

  • 50% van de gebruikers beschikt over drie of meer ‘online’ devices
  • 87% van de smartphone-gebruikers gebruikt Google Search als eerste stap
  • Elke seconde laadtijd verhoogt de kans op afhaken met 20%
  • 91% van smartphone-gebruikers gaat over tot/overweegt een aankoop na het zien van een relevante advertentie
  • De bereidheid om een aanschaf te doen via mobiel ligt 50% hoger dan vorig jaar
  • 70% van de smartphone-gebruikers gebruikten hun telefoon als informatiebron voorafgaand aan de aankoop

Meer weten over de trends in online marketing?

Zoals je ziet is de online wereld voortdurend aan verandering onderhevig. Als specialisten in ons vak houden wij deze ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. Maar belangrijker is nog dat wij deze veranderingen op waarde kunnen schatten. Wil je eens sparren over de mogelijkheden voor jouw online marketing? Neem gerust contact op met één van onze specialisten. Wij helpen je graag.

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!