Wat zijn de gevolgen van de groene advertenties in Google?

Geplaatst door Wilco Mulder 15 augustus 2016

Een tijdje geleden schreven we een blog over de groene advertenties in de zoekresultaten van Google. Hierin vroegen we ons af wat de gevolgen van de nieuwe kleuren zouden zijn. Bovenstaande afbeelding, uit een onderzoek van Varn, laat goed zien wat voor gevolg het zou kunnen hebben. 55% van de respondenten weet niet welke zoekresultaten in Google betaald zijn. Dit is 4% hoger sinds Google advertenties groen zijn. Zou dit betekenen dat de groene tekst minder zichtbaar is?

Scoor goed op organisch en betaald verkeerAdvertenties en organische resultaten Gogle

Een tweede opvallend punt uit de afbeelding is dat bijna 34% zegt de betaalde advertenties in Google wel te herkennen en deze vervolgens bewust te ontwijken. Ze klikken er niet op. Om deze groep potentiele klanten toch naar je website te halen moet je goed scoren op de eerste resultaten naar de advertenties, de organische zoekresultaten. Deze klikken hier namelijk op.

Er zijn dus uit dit onderzoek twee grote groepen te onderscheiden. Een groep die de eerste zoekresultaten in Google aanklikken, ongeacht of dit advertenties zijn of niet. De andere groep slaat bewust de advertenties over om dan de eerste organische zoekresultaten aan te klikken. Als je beide groepen naar je website wil halen zul je er dus voor moeten zorgen dat je bovenaan staat bij de advertenties en bovenaan staat bij de organische zoekresultaten. Doe je dit niet en focus je alleen op adverteren of alleen op organisch zoeken, dan loop je waarschijnlijk een groep potentiele klanten mis.

Mocht je hulp wensen bij het goed scoren in zowel het organische deel van Google als het betaalde deel, dan kun je contact met ons opnemen.

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!