Wat zijn Google Posts en wat kan ik ermee?

Geplaatst door Michel Gort 31 augustus 2018

Vorig jaar schreef Arjan over een drietal nieuwe functies van Google Mijn Bedrijf. Eén daarvan was Google Posts: een nieuwe mogelijkheid om berichten te publiceren namens je bedrijf die direct in de zoekresultaten getoond kunnen worden. Inmiddels zijn de mogelijkheden van Google Posts verder uitgebreid en hebben we er zelf ook wat tests mee gedaan. Daarom vertellen we je graag meer over de mogelijkheden van Google Posts.

 

Wat zijn Google Posts?

Google Posts zijn korte, actuele berichten die namens een bedrijf gepubliceerd kunnen worden. Deze berichten kunnen vervolgens getoond worden in de zoekresultaten van Google (in het zogenaamde ‘local panel’ aan de zijkant) en in Google Maps als jouw bedrijfsvermelding getoond wordt. Een Google Post kun je publiceren vanuit een Google Mijn Bedrijf-account.

Inmiddels ondersteunt Google Posts de volgende berichttypes:

  • Wat is er nieuw?
  • Evenement
  • Aanbieding
  • Product

Elk berichttype kan worden voorzien van een foto of video. Een evenement heeft daarnaast bijvoorbeeld een start- en einddatum en aan een aanbieding kan optioneel een kortingscode gekoppeld worden. Aan nieuws, aanbiedingen en producten kan ook een knop worden gekoppeld, waarmee de bezoeker kan doorklikken naar je website.

 

vertoning google post onder my business

Een voorbeeld van een Google Post die rechtsonderin zichtbaar is op de zoekresultatenpagina.

 

Waar en hoe worden Google Posts getoond?

Een gepubliceerde Google Post is zichtbaar bij alle andere Google Mijn Bedrijf informatie in de zoekresultaten en verschijnt aan de rechterkant wanneer iemand zoekt op jouw bedrijfsnaam. Omdat de informatie van Google Mijn Bedrijf ook wordt gebruikt in Google Maps, kan een Google Post ook daar getoond worden.

Het bericht is onmiddellijk na het publiceren zichtbaar in de zoekresultaten van Google. Na 7 dagen verdwijnt het bericht automatisch weer. Uitzonderingen hierop zijn evenementen: die worden pas verwijderd nadat de einddatum verstreken is. Zo wil Google aanmoedigen dat er alleen actuele informatie gepubliceerd wordt.

 

plaats van vertoning google post

In Google Maps verschijnt een Google Post ook bij de bedrijfsgegevens.

 

Hoe kun je een Google Post toevoegen?

Hiervoor heb je een account nodig van Google Mijn Bedrijf. Als je hierin bent ingelogd, vind je Posts in het menu aan de linkerkant. Bij Schrijf je post kun je vervolgens een bericht schrijven. Kies daarna een van de vier berichttypes en vul de opgegeven velden in. Na publicatie is het bericht direct zichtbaar als er wordt gezocht op de bedrijfsnaam.

 

google post schrijven

 

Het venster om een post op te stellen in Google Mijn Bedrijf.

 

Hoe kan ik de resultaten van Google Posts meten?

In Google Mijn Bedrijf vind je het aantal weergaven en klikken terug. Dat is natuurlijk interessante informatie, maar het zegt nog niets over de bijdrage die het bericht heeft geleverd aan je doelen.

 

nieuwste google post

In Google Mijn Bedrijf vind je informatie terug over het aantal weergaven en klikken. Het zou mooi zijn als bovenstaande cijfers echt waren ;)

 

Daarom is het verstandig om dit ook meetbaar te maken in Google Analytics. Gek genoeg worden klikken die afkomstig zijn van Google Posts niet als zodanig herkend in Google Analytics. Daarom moet de link naar de website handmatig voorzien worden van speciale kenmerken (tags), zodat de herkomst van dit bezoek herleid kan worden. 

Een handig hulpmiddel dat wij hier zelf ook vaak voor gebruiken is de URL Campaign Builder. Vul hier de websitelink in, geef als Campaign Source gposts op en als medium organic. In Google Analytics zijn de doorklikken dan vervolgens terug te zien bij Acquisitie > Alle verkeer > Bron / Medium.

 

Samengevat

Google Posts bestaat nu iets langer dan een jaar, maar wordt nog steeds niet veel gebruikt. Misschien is de functie nog steeds te onbekend, vinden bedrijven het te veel werk of wordt het door het vluchtige karakter van de berichten (ze verdwijnen vrij snel weer) niet als de moeite waard gezien.

Toch biedt het wel een unieke mogelijkheid om bepaalde content van de website zichtbaarder te maken zonder extra geld uit te geven. In dat opzicht lijkt het op een sitelink in de zoekresultaten: je kunt bezoekers vanuit Google direct naar een specifiek onderdeel van je website sturen.

 

sitelinks

Normale sitelinks zoals in dit voorbeeld Over ons, Vacatures, enz. sturen de bezoeker direct naar dieper gelegen pagina's van de website.

 

Het kost relatief weinig tijd om een kort bericht aan te maken in Google Posts. Wij raden dan ook aan om Google Posts zeker eens te proberen bij het promoten van nieuwe content of een nieuw product. En meet dan vooral door wat het oplevert, zodat je de afweging kunt maken of het de moeite waard is!

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!