Welke social media zet ik in voor mijn bedrijf?

Geplaatst door Sumitra Otter 16 februari 2016

Veel bedrijven zitten tegenwoordig op social media: Facebook, Twitter, Instagram, YouTube en nog veel meer. Vaak doen ze hier eigenlijk helemaal niets mee. Het account is ontstaan vanuit de gedachte 'we moeten iets met Facebook', terwijl er van tevoren niet echt nagedacht is over de invulling.

Zonde, want met social media marketing kun je heel gericht jouw doelgroep bereiken.

Social media marketing biedt enorme kansen om jouw product of dienst onder de aandacht te brengen. Daarnaast is het ook een belangrijk middel om je doelgroep op de juiste manier aan te spreken.

Maar voordat je begint met social media is het handig om te weten welke kanalen het beste geschikt zijn voor je bedrijf. Wij helpen je daar graag bij. Er zijn natuurlijk tientallen opties, maar in dit blog bespreken we de kanalen Facebook, Instagram en LinkedIn en de voordelen hiervan.

 

Facebook

Facebook is een breed social mediakanaal waarop je berichten, foto's en video's kun plaatsen.

Deze content kan door volgers geliked worden of op worden gereageerd. Facebook heeft in Nederland 9,4 miljoen gebruikers, waarvan 6,6 miljoen dagelijkse gebruikers. Grote kans dat jouw doelgroep hierop aanwezig is. Het gebruik van Facebook groeit met name onder ouderen. Bij jongeren daalt het gebruik van Facebook, maar dat zal waarschijnlijk dit jaar stabiliseren.

De voordelen:

  • Iedereen heeft toegang tot je bedrijf. Volgers kiezen bewust of ze jou willen volgen en daardoor op de hoogte blijven van jouw nieuws.
  • Je weet precies alle statistieken. Facebook houdt alle statistieken voor je bij als je gebruik maakt van een Facebook bedrijfspagina. 
  • Automatische zichtbaarheid in verschillende zoekmachines. Zo vinden bezoekers je nog beter in de zoekresultaten.
  • Doelgericht adverteren, zelfs per bericht. Hiermee bepaal je wie het bericht wel en niet ziet. Dat noemen we segmenteren. Je kunt bijvoorbeeld segmenteren op leeftijd, woonplaats en interesses.
  • Je kunt veel informatie kwijt. Op de Facebook bedrijfspagina kun je veel vertellen over je bedrijf.

 

Instagram

Op Instagram kun je foto's plaatsen waarvan jij denkt dat ze interessant zijn voor de doelgroep.

Deze foto's kun je in de app makkelijk bewerken. De app heeft op dit moment in Nederland 1,8 miljoen gebruikers waarvan 722.000 gebruikers Instagram dagelijks gebruiken. Instagram is de laatste jaren hard gegroeid in populariteit, met name onder jongeren. Is dit jouw doelgroep? Denk dan zeker na over de mogelijkheden van Instagram.

De voordelen:

  • Je kunt aanbiedingen verspreiden. Met Instagram hoef je niet altijd foto's te plaatsen, het mogen ook afbeeldingen zijn met speciale acties.
  • Je kunt een verhaal vertellen. Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Geef letterlijk een kijkje in de keuken van jouw bedrijf.
  • Genereer merkbeleving. Deel foto's en afbeeldingen die jouw bedrijf neerzetten als een merk, zodat volgers precies weten wat wel en niet bij je past.
  • Hoge interactie. Volgers kunnen je berichten verspreiden en delen, waardoor je bericht overal terecht kan komen. Ook het gebruik van hashtags bereik je meer mensen.
  • Enorm groot bereik. Het aantal gebruikers van Instagram is ontzettend hard gestegen en dat aantal groeit alleen maar door.

 

LinkedIn

Wie de zakelijke markt wil bedienen kan zich het beste richten op LinkedIn. Dit social media kanaal heeft een meer zakelijk karakter. Op LinkedIn kun je een bedrijfspagina maken waarop je nieuws kunt delen met jouw volgers. Op dit moment heeft LinkedIn 3,8 miljoen gebruikers, waarvan 0,4 miljoen dagelijkse gebruikers. LinkedIn groeit in aantal gebruikers; steeds meer Nederlanders vinden het belangrijk zakelijk online zichtbaar te zijn.

De voordelen:

  • Het tempo is relatief laag. Er wordt minder berichten per dag geplaatst ten opzichte van bijvoorbeeld Facebook. Dat vergroot de kans dat jouw volgers jouw berichten zien.
  • Je kunt selecteren wie wat te zien krijgt. Zo kun je doelgroepgerichte berichten plaatsen en jouw volgers van relevante informatie voorzien.
  • Resultaten analyseren. Je kunt zien hoe vaak jouw bericht gelezen is en hoe vaak erop geklikt is. Hierdoor kun je ook berichten met elkaar vergelijken en de resultaten gebruiken.
  • Vacatures plaatsen. Tegen betaling werf je jouw nieuwe personeel via LinkedIn. Handig, want je kunt gelijk zien welk CV de potentiele kandidaten hebben.
  • Doelgericht adverteren. Op LinkedIn kun je doelgericht adverteren op specifieke vakgebieden en functieprofielen.

 

Algemene tips

Het ene social media kanaal is het andere niet. Toch zijn er wel een aantal algemene tips te geven die vrijwel voor ieder kanaal gelden:

  • Denk goed na over wat je wilt vertellen. Zit je doelgroep daar wel op te wachten? Wat deel je wel, wat deel je niet?
  • Wees niet té leuk op social media. Jouw volgers moeten je serieus kunnen blijven nemen.
  • Let op de privacy. Dit geldt voor zowel jezelf, jouw medewerkers als je volgers.
  • Licht je medewerkers in. Stel regels op over het gebruik van de zakelijke accounts.
  • Reageer met gezond verstand. Het kan voor komen dat er op jouw berichten negatief gereageerd wordt. Behoud je reputatie en bedenk dat iedereen jouw reacties kan lezen.

 

Social media marketing

Welk social media kanaal past het beste bij jou? Dat hangt ook af van jouw wensen. Misschien past Twitter veel beter bij je. Of is jouw bedrijf uitermate geschikt om YouTube te gebruiken. We leggen je graag uit welke mogelijkheden er nog meer zijn en welke het beste bij jouw bedrijf passen.

Daarnaast helpen we je natuurlijk bij het opzetten van de social media strategie. Ook kunnen we voor jou invulling geven aan de content strategie voor op je social media kanalen.

Wil je eens van gedachten wisselen over het opzetten van social media marketing voor jouw bedrijf? Maak een afspraak met ons en like onze koffie!

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!