Het pientere kerstverhaal

Het is inmiddels een echte traditie geworden. In 2016 kwamen we op het idee om eens in kaart te brengen welke bijzondere dagen in het jaar er zijn. Voor onszelf, en ook handig voor onze klanten. En zie daar, rond kerst lag de eerste contentkalender in zijn digitale kribbetje. We krijgen regelmatig de vraag hoe we elk jaar weer zo'n toffe kalender maken. Reden genoeg om je een kijkje achter de schermen te geven.

Het contentkalenderteam

Wat velen niet weten is dat het maken van een contentkalender meer is dan wat data in een kalenderformat gieten. Bij Pienter werken we er met een speciaal team aan. Al in juli (!) beginnen we met het in kaart brengen van nieuwe dagen en het verwerken van de input die we hebben gekregen van de downloaders. En dat is nog maar het begin.

Data is king!

Net als bij onze marketingactiviteiten is data van levensbelang. Een kalender zonder data is een lege huls. We beginnen daarom al vroeg met het verzamelen van alle inhakers. In maart bundelen we alvast de feedback van de lopende editie die we in de eerste maanden van het nieuwe jaar binnen hebben gekregen. In juli maken we alvast een eerste concept en verdelen we de maanden binnen het team. Leidraad is de kalender van het jaar daarvoor. Deze wordt omgezet naar de dagen van het nieuwe jaar en vervolgens maand voor maand uitgeplozen. Dagen die niet meer relevant zijn worden geschrapt en nieuwe dagen worden toegevoegd. Een tijdrovende klus!

Check, check, driedubbelcheck

Als de grote lijnen van alle inhakers in kaart zijn gebracht moet alles uiteraard nog eens worden gechecked. Wanneer is de startdatum? Klopt die dag wel? Wanneer eindigt die boekenweek? Dit gaat gepaard met een flink stukje research. Bronnen afspeuren en rode draden proberen te ontdekken. Uitdaging: als bronnen elkaar tegenspreken. Veel dagen zijn op vaste dagen. Maar een flink aantal zijn bijvoorbeeld wisselend zoals 'de derde dinsdag in september'. Een andere uitdaging is om zo vroeg in het jaar de definitieve data proberen te achterhalen van evenementen die nog moeten plaatsvinden. Soms moeten we daarom ook keuzes maken en bepaalde dagen niet opnemen. Simpelweg omdat de datum zelf nog niet bevestigd is ten tijde van de release.

Het jasje

Het leukste deel is bepalen in welke vorm we de kalender gaan gieten. Dit is overigens ook het meest spannende onderdeel. Naast het controleren van de data moet er ook een klap op de vormgeving gegeven worden. En zoals je wellicht uit eigen ervaring weet is de eerste versie nooit de definitieve versie. Onze mapjes bevatten dan ook vaak vele bestanden met v1, v2, def, final en final-final in de bestandsnaam.

We proberen elk jaar weer vernieuwend te zijn en om de twee jaar het ontwerp weer volledig om te gooien. Waar plaatsen we de vakanties? Hoe verdelen we de maanden over de ruimte? Hoe houden we het leesbaar? Een leuk creatief proces en elk jaar weer anders omdat de input bij elke maand aan verandering onderhevig is.

Paddestoelen

 

 

 

 

 

 

Voorbeeld

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!