Conversie optimalisatie

Of je nu een website hebt of een webshop, uiteindelijk telt alleen het resultaat. Daarom speelt conversie optimalisatie zo'n grote rol in onze online marketing-aanpak. Immers, of het nu om aanvragen of verkopen gaat, je kunt gemakkelijker meer uit je bestaande klanten halen, dan nieuwe klanten aantrekken.

Conversie optimalisatie: testen, testen en testen

Hoe vaak gebeurt het niet dat mensen een keuze voor een website van hun gevoel laten afhangen. Ken je dat? Dat iemand "een vermoeden" heeft dat een website er op een bepaalde manier uit moet zien. Dat een knop een bepaalde kleur moet krijgen. Gewoon omdat het er mooi uitziet.

Maar werkt het ook?

Maar de vraag is dan: zijn deze vermoedens, is de ervaring voldoende om echt resultaat te behalen? Veel ervaring met een product of dienst is natuurlijk een goed startpunt voor een website. Maar waarom zou je niet precies tésten wat goed werkt en wat niet? Dat kan met conversie optimalisatie.

Wat is conversie optimalisatie?

Wat is conversie optimalisatie precies? Het is een van de nieuwere onderdelen binnen online marketing. Het startpunt is eigenlijk het bedenken van variaties op je website. Hierbij kun je denken aan:

  • een andere kleur van de bestelknop
  • een andere tekst in het winkelwagentje
  • een andere afbeelding bij de teksten op de site

Heb je twee varianten, dan geef je de ene helft van de bezoekers de eerste versie te zien en de andere helft versie nummer twee. Je bepaalt wat je wilt dat mensen doen, bijvoorbeeld doorklikken naar een volgende pagina. Het programma meet vervolgens welke versie succesvoller is. Is de test afgerond en zijn de uitslagen significant, dan kun je de winnaar uit de test op de website doorvoeren.

Succes zit soms in een klein hoekje

En het zal je verbazen wat voor resultaten conversie optimalisatie voor je kan bereiken. Zo kan het veranderen van een klein stukje tekst in het winkelwagentje al een behoorlijke conversieverhoging opleveren.

Maar het kan natuurlijk ook zijn dat een variant waarvan je van tevoren compleet overtuigd bent, minder scoort dan het origineel. Gelukkig wordt dat aangegeven en kun je die variant uitzetten. Je blijft dan doormeten met de andere varianten.

Wat kan conversie optimalisatie voor jou betekenen?

Wil je wel eens weten wat conversie optimalisatie voor jouw website kan betekenen? Bel of mail ons dan gewoon eens! Wij denken graag met je mee over verschillende tests en voeren ze met plezier voor je uit. En wil je liever een persoonlijk gesprek? Kom dan langs op ons kantoor in Assen. Wij zetten graag een vers kopje koffie voor je!

Wat onze klanten zeggen
Aantoonbare resultaten

Ik ben zeer tevreden over de samenwerking met Pienter: zij zijn altijd op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van online marketing en hun werkzaamheden leveren aantoonbare resultaten op.

Maurice Balt - Eigenaar, Golden Dutch
Onderwerp expert
Alexander IJbema
Online marketeer

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Gratis Online Marketing Check

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!