Conversie optimalisatie

Of je nu een website hebt of een webshop, uiteindelijk telt alleen het resultaat. Daarom speelt conversie optimalisatie zo'n grote rol in onze online marketing-aanpak. Immers, of het nu om aanvragen of verkopen gaat, je kunt gemakkelijker meer uit je bestaande klanten halen, dan nieuwe klanten aantrekken.

Conversie optimalisatie: testen, testen en testen

Hoe vaak gebeurt het niet dat mensen een keuze voor een website van hun gevoel laten afhangen. Ken je dat? Dat iemand "een vermoeden" heeft dat een website er op een bepaalde manier uit moet zien. Dat een knop een bepaalde kleur moet krijgen. Gewoon omdat het er mooi uitziet.

Maar werkt het ook?

Maar de vraag is dan: zijn deze vermoedens, is de ervaring voldoende om echt resultaat te behalen? Veel ervaring met een product of dienst is natuurlijk een goed startpunt voor een website. Maar waarom zou je niet precies tésten wat goed werkt en wat niet? Dat kan met conversie optimalisatie.

Wat betekent conversie optimalisatie?

Je hebt het begrip vast vaak voorbij horen komen, maar wat betekent conversie optimalisatie nou precies? Het is een van de nieuwere onderdelen binnen online marketing. Het startpunt is eigenlijk het bedenken van variaties op je website. Hierbij kun je denken aan:

  • een andere kleur van de bestelknop
  • een andere tekst in het winkelwagentje
  • een andere afbeelding bij de teksten op de site

Een voorbeeld van conversie optimalisatie

Het meest toegepaste voorbeeld van conversie optimalisatie is om van één pagina twee varianten te maken. Dit wordt ook wel A/B testen genoemd. Je laat hierbij je de ene helft van de bezoekers de eerste versie te zien en de andere helft versie nummer twee. Je bepaalt wat je wilt dat mensen doen, bijvoorbeeld doorklikken naar een volgende pagina. Het programma meet vervolgens welke versie succesvoller is. Is de test afgerond en zijn de uitslagen significant, dan kun je de winnaar uit de test op de website doorvoeren.

Succes zit soms in een klein hoekje

En het zal je verbazen wat voor resultaten conversie optimalisatie voor je kan bereiken. Zo kan het veranderen van een klein stukje tekst in het winkelwagentje al een behoorlijke conversieverhoging opleveren. Hoe meer bezoekers je op je website hebt, hoe groter het verschil dan ook kan zijn!

Maar het kan natuurlijk ook zijn dat een variant waarvan je van tevoren compleet overtuigd bent, minder scoort dan het origineel. Gelukkig wordt dat aangegeven en kun je die variant uitzetten. Je blijft dan doormeten met de andere varianten.

Wat zijn de voordelen van conversie optimalisatie voor jou?

Wil je wel eens weten wat conversie optimalisatie voor jouw website of webshop kan betekenen? Onze conversie optimalisatie specialisten denken graag met je mee over verschillende tests en voeren ze met plezier voor je uit. Of wil je liever een persoonlijk gesprek? Kom dan langs op ons kantoor in Assen. Neem contact met ons op.

Wat onze klanten zeggen
Werken met Pienter ervaar ik als een fijne collega, niet als een bureau
Ben Hamimida - Online marketeer bij TVM
Onderwerp expert
Arjan Hijlkema
Online marketing consultant

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan!

Wij nemen je website onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!