Data-analyse

Google Analytics is het meestgebruikte statistiekenpakket voor het analyseren van websites. Met dit gratis programma van Google is het mogelijk te bekijken wat bezoekers van jouw website precies aan het doen zijn. Je kunt er onder andere mee bekijken hoeveel bezoekers op jouw website komen, wat ze daar doen en of ze een bestelling plaatsen of misschien toch de pagina verlaten.

“Waarom is dit belangrijk?”, denk je misschien. Het analyseren van je website is nodig om online succesvol te zijn en te blijven. Aan de hand van het bezoekersgedrag kun je namelijk jouw website verbeteren. Een voorbeeld: veel bezoekers verlaten jouw website na het bezoeken van een bepaalde webpagina. Dat kan een teken zijn dat er iets misgaat met de pagina of dat je bezoekers niet kunnen vinden wat ze zoeken. Een gemiste kans!

Hoe werkt Google Analytics?

Google Analytics werkt met een stukje JavaScript, de trackingcode, die in de broncode van de website moet worden geplaatst. Telkens als een bezoeker jouw website opent, wordt er via deze trackingcode een melding gestuurd naar Google Analytics, waarop deze een nieuwe bezoeker registreert. Vervolgens kun je zien wat deze bezoeker op jouw website doet: waar hij naar zoekt, welke pagina’s hij bezoekt en zelfs het besturingssysteem dat hij gebruikt. Het enige dat je tijdens de data-analyse niet ziet is persoonlijke informatie.

Wil je zelf starten met data-analyse in Google Analytics? We geven je alvast vijf suggesties om een vliegende start te maken met de webanalytics van Google:

 

  • Installeer de juiste trackingcode, op de juiste plaats in de broncode
  • Vink aan dat je zoekopdrachten op de website wilt bijhouden
  • Stel doelen in om de conversie op je website door te meten
  • Gebruik de evenementen om kliks bij te houden
  • Neem ook eens een kijkje in het real time-rapport

 

Pientere data-analyses

Vind je het toch wat lastig om zelf te beginnen met data-analyse? Dat kunnen we ons goed voorstellen. Er komt namelijk veel bij kijken en de mogelijkheden van Google Analytics zijn ontzettend uitgebreid.

Gelukkig hebben wij de expertise in huis om jouw Google Analytics data om te zetten in begrijpelijke informatie. Pienter is namelijk Google Partner, wat betekent dat we gecertificeerd zijn om met Google Analytics te werken. Niet alleen geven we jou inzicht in het zoekgedrag van jouw klanten, we voorzien je ook van heldere en bruikbare adviezen waarmee je jouw website succesvoller kan maken. Natuurlijk kunnen wij ook zelf jouw website optimaliseren, mocht je dat liever willen. Neem snel eens contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken!

Wat onze klanten zeggen
Aantoonbare resultaten

Ik ben zeer tevreden over de samenwerking met Pienter: zij zijn altijd op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van online marketing en hun werkzaamheden leveren aantoonbare resultaten op.

Maurice Balt - Eigenaar, Golden Dutch
Onderwerp expert
Alexander IJbema
Eigenaar

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!