Pienter logo
Martijn Linnewiel
28 december 2021
7 min

Scoren in Google met SEO-teksten

Content
SEO

Wie hoger wil scoren in Google moet flink aan de slag met de 3 essentiële onderdelen van SEO: content, techniek en autoriteit. Content is misschien wel het belangrijkste – maar ook het meest tijdrovende – onderdeel van een website. Content is namelijk dé reden waarom gebruikers jouw website bezoeken. Is de content op jouw website niet relevant genoeg voor je doelgroep? Dan scoor je niet hoog in Google. Daar kan je gerust vanuit gaan. Maar hoe zorg je er dan voor dat je wél relevant bent en hoog scoort? Het antwoord is simpel: schrijf SEO-teksten. In dit artikel vertellen we je hoe je een goede SEO-tekst schrijft in 5 stappen.

1. Bepaal waar je een SEO-tekst over gaat schrijven

Je schrijft een SEO-tekst voor je doelgroep, niet voor jezelf. Begin na de brainstorm (“welke zoekwoorden verwacht ik dat mijn doelgroep gebruikt?”) dus niet meteen met schrijven maar onderzoek eerst of je doelgroep ook hier daadwerkelijk naar op zoek is. Gebruik de Zoekwoordplanner van Google of (als je geen Google Ads account hebt) de gratis tool Ubersuggest. Beide tools vertellen je onder andere hoe vaak er op een zoekwoord gezocht wordt en hoeveel concurrentie er is. Daarnaast kan je met deze tools inspiratie opdoen voor andere (gerelateerde) zoekwoorden. Noteer alle zoekwoorden die relevant zijn voor je bedrijf en een interessant zoekvolume hebben, categoriseer ze op onderwerp/thema, selecteer de zoekwoorden met de meeste potentie om een SEO-tekst voor te schrijven en breng prioriteiten aan. Onthoud: relevantie gaat voor zoekvolume. Focus je dus op de zoekwoorden die voor jouw bedrijf en doelgroep super relevant zijn.

2. Verplaats je in je doelgroep

Het klinkt logisch en eenvoudig, maar weinig schrijvers slagen er in. Het cruciaal voor het succes van je SEO-tekst om je goed te verplaatsen in je doelgroep. Want alleen dan kan je een super relevante tekst schrijven die aansluit bij de zoekintentie van je doelgroep. Elke keer wanneer iemand een zoekwoord intypt in de zoekmachine van Google, dan heeft diegene een bepaalde zoekintentie. De intentie kan bijvoorbeeld zijn om informatie te vinden (informatieve intentie), om onderzoek te doen naar producten of diensten (commerciële intentie) of om iets te kopen (transactionele intentie). Je kan de verschillende zoekintenties ook nog koppelen aan de fases van de customer journey/marketing funnel (bewustzijn/‘oriëntatie, overweging, aankoop, gebruik/service, loyaliteit) om je nog beter in je doelgroep te verplaatsen. Vervolgens is het aan jou de taak om een SEO-tekst te schrijven die zo goed mogelijk aansluit bij de zoekintentie/de fase in de customer journey. Hoe beter je dit doet, hoe hoger je scoort in Google en hoe groter de kans is dat je doelgroep actie onderneemt.

3. Stel het doel van de SEO-tekst vast

Maar welke actie wil je eigenlijk dat je doelgroep onderneemt na het lezen van de SEO-tekst? Wat is het doel van je SEO-tekst? Misschien wil je dat ze iets bestellen, een afspraak maken, iets downloaden of een formulier invullen. Houd het doel goed in je achterhoofd tijdens het schrijven van de SEO-tekst. Schrijf als het ware naar je doel toe. Maak duidelijk waarom het voor de lezer interessant is om contact op te nemen, waarom de lezer het e-book wil downloaden of waarom de lezer het product nodig heeft. Stem je argumenten af op de wensen, behoeften en pijnpunten van de doelgroep en vergeet niet om duidelijke call-to-actions toe te voegen. Deze motiveren de lezer (bewust maar soms ook onbewust) om actie te ondernemen.

4. Maak een outline

Je hoofd zit vol ideeën maar je krijgt ze niet op papier. Maak daarom om overzicht te krijgen eerst een outline van je SEO-tekst. Bedenk welke onderwerpen je wil bespreken en in welke volgorde. Noteer de (voorlopige) titel en tussenkoppen en verzamel input onder de verschillende tussenkoppen. Een opsomming of een aantal losse zinnen zijn in eerste instantie voldoende. Je kan het later herschrijven en samenvoegen tot een goed lopende tekst.

5. SEO-tekst schrijven

Schrijven maar! Als je alle hiervoor beschreven stappen goed hebt gevolgd kan het eigenlijk niet meer mis gaan. We geven je nog een aantal tips om jouw SEO-tekst hoger te laten scoren in Google

5 tips om jouw SEO-tekst hoger te laten scoren in Google

  1. Wees niet bang om te schrijven! Niemand schrijft in 1 keer een perfecte SEO-tekst. Zorg eerst dat je een verhaal op papier krijgt. De zinsopbouw, volgorde etc. kan je later gemakkelijk aanpassen.
  2. Lezers zijn enorm snel afgeleid, zeker ‘beeldschermlezers’. Dus doe er alles aan om de aandacht vast te houden! Schrijf korte, actieve zinnen en laat vaktaal en ‘dure’ woorden achterwege. Korte zinnen zijn gemakkelijker te lezen, begrijpen en onthouden en passieve zinnen maken je tekst onnodig saai.
  3. Maak gebruik van ‘social proof’ zoals reviews van klanten. Dit is voor de lezer een bevestiging dat het bedrijf, de product en/of de dienst ‘geweldig’ zijn. Dit kan de lezer het laatste zetje geven om actie te ondernemen.
  4. Overtuig potentiële klanten door bezwaren zoals ‘het is te duur’ of ‘dit is niet het juiste moment’ weg te nemen. Je komt achter de bezwaren door je goed te verplaatsen in je doelgroep.
  5. Geef je SEO-teksten een boost met visuele content. Google kijkt naar veel meer dan alleen tekstuele content.

Hulp nodig?

Kom je er toch niet helemaal uit? Geen enkel probleem. De Pientere SEO-specialisten helpen je graag!

Neem contact op!

Wij hebben er zin in. Jij ook?

Heb je een uitdaging, dan gaan we die samen aan. Want werk je met Pienter, dan werk je met mensen die gewoon jouw taal spreken. Allemaal vanuit hun eigen online specialisme en samen de sterkste. Benieuwd naar jullie pad van online succes?
Contact opnemen
  • Contact opnemen
    Contact opnemen
    Neem contact met ons op

    Vul onderstaand formulier in en dan komen we zo snel mogelijk bij je terug.

    Contactformulier

    Om goed voorbereid te zijn, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Bel me terug
    Bel me terug
    Liever op een ander moment?

    Laat je nummer achter en dan bellen wij je terug.

    Bel me terug

    Om goed voorbereid te bellen, helpt het als we alvast een korte beschrijving van je vraag hebben. Niet verplicht, maar wel handig om te weten.
    Geen gehoor of even niet beschikbaar? Geen punt! Geef hier je e-mailadres op, zodat we je een begeleidende mail kunnen sturen wanneer we je niet te pakken krijgen.
    Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • Ik bel jullie
    Ik bel jullie
    Leuk! Laat wat van je horen.
  • Ik mail jullie
    Ik mail jullie
    Wij horen graag van je.

Meer blogs lezen?

Kwaakt het naar meer?

Leren, inspireren en verbinden. Helemaal ons ding! En die kennis delen we graag met jou. Ook pienter worden? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Zo blijf je altijd op de hoogte van de nieuwste artikelen en blogs.

Aanmelden