Wie hoger wil scoren in Google moet flink aan de slag met de 3 essentiële onderdelen van SEO: content, techniek en autoriteit. Content is misschien wel het belangrijkste – maar ook het meest tijdrovende – onderdeel van een website. Content is namelijk dé reden waarom gebruikers jouw website bezoeken. Is de content op jouw website niet relevant genoeg voor je doelgroep? Dan scoor je niet hoog in Google. Daar kan je gerust vanuit gaan. Maar hoe zorg je er dan voor dat je wél relevant bent en hoog scoort? Het antwoord is simpel: schrijf SEO-teksten. In dit artikel vertellen we je hoe je een goede SEO-tekst schrijft in 5 stappen.
1. Bepaal waar je een SEO-tekst over gaat schrijven
Je schrijft een SEO-tekst voor je doelgroep, niet voor jezelf. Begin na de brainstorm (“welke zoekwoorden verwacht ik dat mijn doelgroep gebruikt?”) dus niet meteen met schrijven maar onderzoek eerst of je doelgroep ook hier daadwerkelijk naar op zoek is. Gebruik de Zoekwoordplanner van Google of (als je geen Google Ads account hebt) de gratis tool Ubersuggest. Beide tools vertellen je onder andere hoe vaak er op een zoekwoord gezocht wordt en hoeveel concurrentie er is. Daarnaast kan je met deze tools inspiratie opdoen voor andere (gerelateerde) zoekwoorden. Noteer alle zoekwoorden die relevant zijn voor je bedrijf en een interessant zoekvolume hebben, categoriseer ze op onderwerp/thema, selecteer de zoekwoorden met de meeste potentie om een SEO-tekst voor te schrijven en breng prioriteiten aan. Onthoud: relevantie gaat voor zoekvolume. Focus je dus op de zoekwoorden die voor jouw bedrijf en doelgroep super relevant zijn.
2. Verplaats je in je doelgroep
Het klinkt logisch en eenvoudig, maar weinig schrijvers slagen er in. Het cruciaal voor het succes van je SEO-tekst om je goed te verplaatsen in je doelgroep. Want alleen dan kan je een super relevante tekst schrijven die aansluit bij de zoekintentie van je doelgroep. Elke keer wanneer iemand een zoekwoord intypt in de zoekmachine van Google, dan heeft diegene een bepaalde zoekintentie. De intentie kan bijvoorbeeld zijn om informatie te vinden (informatieve intentie), om onderzoek te doen naar producten of diensten (commerciële intentie) of om iets te kopen (transactionele intentie). Je kan de verschillende zoekintenties ook nog koppelen aan de fases van de customer journey/marketing funnel (bewustzijn/‘oriëntatie, overweging, aankoop, gebruik/service, loyaliteit) om je nog beter in je doelgroep te verplaatsen. Vervolgens is het aan jou de taak om een SEO-tekst te schrijven die zo goed mogelijk aansluit bij de zoekintentie/de fase in de customer journey. Hoe beter je dit doet, hoe hoger je scoort in Google en hoe groter de kans is dat je doelgroep actie onderneemt.
3. Stel het doel van de SEO-tekst vast
Maar welke actie wil je eigenlijk dat je doelgroep onderneemt na het lezen van de SEO-tekst? Wat is het doel van je SEO-tekst? Misschien wil je dat ze iets bestellen, een afspraak maken, iets downloaden of een formulier invullen. Houd het doel goed in je achterhoofd tijdens het schrijven van de SEO-tekst. Schrijf als het ware naar je doel toe. Maak duidelijk waarom het voor de lezer interessant is om contact op te nemen, waarom de lezer het e-book wil downloaden of waarom de lezer het product nodig heeft. Stem je argumenten af op de wensen, behoeften en pijnpunten van de doelgroep en vergeet niet om duidelijke call-to-actions toe te voegen. Deze motiveren de lezer (bewust maar soms ook onbewust) om actie te ondernemen.
4. Maak een outline
Je hoofd zit vol ideeën maar je krijgt ze niet op papier. Maak daarom om overzicht te krijgen eerst een outline van je SEO-tekst. Bedenk welke onderwerpen je wil bespreken en in welke volgorde. Noteer de (voorlopige) titel en tussenkoppen en verzamel input onder de verschillende tussenkoppen. Een opsomming of een aantal losse zinnen zijn in eerste instantie voldoende. Je kan het later herschrijven en samenvoegen tot een goed lopende tekst.
5. SEO-tekst schrijven
Schrijven maar! Als je alle hiervoor beschreven stappen goed hebt gevolgd kan het eigenlijk niet meer mis gaan. We geven je nog een aantal tips om jouw SEO-tekst hoger te laten scoren in Google
5 tips om jouw SEO-tekst hoger te laten scoren in Google
- Wees niet bang om te schrijven! Niemand schrijft in 1 keer een perfecte SEO-tekst. Zorg eerst dat je een verhaal op papier krijgt. De zinsopbouw, volgorde etc. kan je later gemakkelijk aanpassen.
- Lezers zijn enorm snel afgeleid, zeker ‘beeldschermlezers’. Dus doe er alles aan om de aandacht vast te houden! Schrijf korte, actieve zinnen en laat vaktaal en ‘dure’ woorden achterwege. Korte zinnen zijn gemakkelijker te lezen, begrijpen en onthouden en passieve zinnen maken je tekst onnodig saai.
- Maak gebruik van ‘social proof’ zoals reviews van klanten. Dit is voor de lezer een bevestiging dat het bedrijf, de product en/of de dienst ‘geweldig’ zijn. Dit kan de lezer het laatste zetje geven om actie te ondernemen.
- Overtuig potentiële klanten door bezwaren zoals ‘het is te duur’ of ‘dit is niet het juiste moment’ weg te nemen. Je komt achter de bezwaren door je goed te verplaatsen in je doelgroep.
- Geef je SEO-teksten een boost met visuele content. Google kijkt naar veel meer dan alleen tekstuele content.