Relevante content. Hoe dan?

Relevante content - Pienter online marketing

Iedereen kan het. Jij dus ook. Wat jij kan? Een inspirerende blogpost schrijven over wat je aan het hart gaat. Een schitterend artikel samenstellen waarin je je diensten aanprijst. Een wervende mailing maken, waarin je je leads of klanten warm maakt. Allemaal geen probleem! Maar om je doelgroep echt te raken heb je meer nodig.

Context

Eén woord maakt, zoals zo vaak, een wereld van verschil. En zo is het ook bij contentmarketing. Een geweldig verwoorde boodschap is mooi. Maar zorg je er voor dat de juiste persoon op het juiste moment die boodschap leest, dan is het raak! Voeg dus context toe aan je content. Het begin van een gelukkige en succesvolle samenwerking, onder de naam relevante content!

Hoe creëer je context?

Okee, er dus voor zorgen dat je verhaal wordt gelezen op het moment dat het er voor de lezer toe doet. Klinkt logisch, toch? En waarschijnlijk wist je dit ook wel. De crux zit vaak in het maken van wat andere gedachtensprongen dan je misschien gewend bent.

Je weet natuurlijk alles over wat jij of je bedrijf wil vertellen, hoe en met welk doel. Maar weet je wie degene is aan wie jij een boodschap wilt overbrengen? Niet? Dan snel aan de slag met buyer persona’s!

Klantprofiel bepalen

Bij het samenstellen van een klantprofiel (buyer persona) maak je een profiel van een koper op basis van wensen, gedrag en doelen. Wat probeert je persona te bereiken, met welk doel en welke drijfveren? Hoe neemt je persona beslissingen? Werk je in de B2B-markt: welke functie heeft je persona?

Put je zelf niet uit met eindeloos veel buyer persona’s. Met drie heb je al veel duidelijk over je belangrijkste klantgroepen. 

De drie fases in de reis van jouw klant

Klaar? Tijd voor de volgende stap! Door na te denken over de reis van jouw klant (buyer journey) krijg je inzicht in het traject dat je persona aflegt voor tot aankoop wordt overgegaan.

Zo’n reis kent 3 stadia:

  1. Awareness
    Hee, ik heb een bepaald probleem. Maar ik weet nog niet precies hoe ik het moet benoemen…
     
  2. Consideration
    Mijn probleem is duidelijk. Ik heb een aantal mogelijke manieren om het op te lossen.
     
  3. Decision
    Ik heb een oplossing gekozen en wil de knoop doorhakken. Product A en B kunnen me hierbij helpen. Welk voordeel heeft product A ten opzichte van B?
     

Ieder stadium heeft een eigen informatiebehoefte waar je je content op kunt (liever: moet) afstemmen. Van breed in de awareness-fase naar gefocust in de decision-fase. Van een e-book naar een aanbod voor een gratis proefproduct.

Je hebt nu duidelijk wie je wilt aanspreken, hoe je dat doet en waarmee op welk moment in het koopproces. De context is dus kristalhelder. Perfect, je bent helemaal klaar om je relevante content te creëren!

 

 

Schrijf je in voor de gratis Pienter nieuwsbrief

En blijf op de hoogte van het laatste online marketing-nieuws

Vraag een gratis Online Marketing Check aan

Wij nemen je online presence onder de loep en presenteren jou geheel vrijblijvend onze bevindingen!